Hur öppna kedjehus med mekanisk back?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag ska öppna kedjehuset på en Grand Touring 580 -96, för att byta olja samt inspektera drev och kedja. Jag har dock aldrig öppnat ett kedjehus med mekanisk back.

Är det bara att jag som vanligt lossar skruvarna som håller i locket, samt att jag lossar skruven som jag ringat in på bilden?

Enligt sprängskissen håller denna skruv i en del saker, vad händer med dessa när jag lossar skruven, rasar de ner i kedjehuset?

Förhindrar jag detta genom att endast lossa skruven men drar inte ut den ur kedjehuslocket? På så sett bör sakerna hänga kvar på skruven när jag lossar locket?

Tack på förhand!



 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Någon lär väl ha haft en gammal skidoo med mekanisk back som vet hur man öppnar kedjehuset?
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
På min, samt en polares skoter (olika märken) med back så har vi gjort precis som du säger.
Tagit bort alla skruvar och lyft bort locket försiktigt. Allt har suttit kvar i andra halvan av huset. Borde rimligtvis vara så på din också.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu öppnade jag kedjehuset även fast jag inte visste hur jag siulle göra med tanke på att ingen verkade veta detta.

För att hjälpa andra som inte vet hur det går till kan jag nu förklara. Lossa skruven jag ringat in på bilden och dra ut den (inget kommer ramla ner i kedjehuset). Lossa sedan skruvarn som håller i locket. Var sedan försiktig när du lirkar bort locket. Eventuellt ramlar en brick ner i huset (nr 41 i sprängskissen) när du lättar locket. Armen (nr 70 i sprängskissen) är det som håller imot locket en aning men lirkar du försiktigt på locket så släpper den. Det underlättar om du har en lampa och lyser ner i kedjehuset då ser du mkt bättre. Nu när locket är borta inspektera drev och kedja och montra tillbaks i omvänd ordning. Fyll sedan på ny olja enligt nivån på oljestickan samt justera kedjespännaren.