Bygge om Renegade till Summit - skillnader?

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Är sugen på en längre och mer lättburkad maskin , men jag har en Renegade 800 -07 i dagsläget som jag kostat på en massa pengar och som fungerar bra så tänkte därför att jag istället kanske skulle bygga om skotern till Summit-längd och framvagn.

Frågan är vad jag behöver för grejor och vad som skiljer?

Det jag kommer på är: boogie/matta (151"), plåt i änden av chassiet, lyfthandtag från summit, Summit-framvagn, ev dreva ned, ev variator?

Kanske är det helt onödigt och bättre att sälja och köpa en summit, kanske inte. :)

MVH Markus
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Tjoho, jag undrar samma sak.. Ska se hur renegaden tar sig om jag bli missnöjd ska den summit förlängas med summit framvagn.

Någon som vet om man måste förlänga tunneln?

De man behöver som jag vet är då iaf: Förlänga boggie typ denna: http://www.billetx.com/forlagningsskenor/skidoo/skidoo-forlangningsskena-20cm.html

Och en matta till de. Mer är de väl inte som är ett måste eller?
Har du en 32 ripsaw matta så kommer du väldigt långt om du byter till en 44,a. Samt drevar ner 2 kugg på lilla drevet. SLP PP är ju ett måste...
 
A

axelsson_vpg

Har du en 32 ripsaw matta så kommer du väldigt långt om du byter till en 44,a. Samt drevar ner 2 kugg på lilla drevet. SLP PP är ju ett måste...

Tjoho!

Har 44 matta, ner drevad 2 kugg och variatorkitt! :)

Har dock inte testat den än... var mer om den inte tar sig som förväntan... Hade en F7a förra året. Ska till gällivare i helgen så vi får se dom om de finns snö att prova den i där :)
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Hur är det med attackvinkeln på boggien? Skiljer det mellan Renagade och Summit? Hur stor inverkan har den på bärighet och burkning i lössnö?
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Ja det här med boogien är väl en stor skillnad, kopplad och inte kopplad.
Fler förslag?

Mvh
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Tyckte att -07 an jag hade blev mer lättburkad och lättare att skråa med när jag monterade SLP Powder Pro.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Ja, SLP PP gör ju stor skillnad på alla fronter. Originalskidan är ju mer farlig än bra. :)

Men, åter till topic, bygga om Renegade till Summit 151" någon som vet?
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Så det är alltså ingen på detta eminenta forum som vet vad som skiljer en Renegade från en Summit... Konstigt :)
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Lånar tråden, är lite inne på samma sak. Funderar på att montera en summitboggie på renegaden, någon som vet om den passar rakt av i infästningarna i tunneln eller om man måste borra nya?
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Jag tycker att ni borde börja med att byta till en summit framvagn så att den blir smalare. Sjukt stor skillnad på renegade och summit framvagn. Blir ni inte nöjd så är det bara att byta till summit boggie.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
snippe: Jo tror framvagnen gör nog stor skillnad, men vill ha större bäryta också.
Brygg: Såklart är det enklare, men min fråga är inte vad man borde göra, utan hur man gör, typ :)