Vilket material är det i a-armarna?

Nora

Medlem
26 sept 2011
48
0
1
Norberg
Ska tigsvetsa a-armarna på en ski-doo mxz 550 -07 så jag undrar då vilket material det är i armarna?
Tacksam om dom som verkligen vet svarar och inte dom som bara tror sig veta.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
En fråga som gjord för att få troende svar .

Skall du vara säker måste du nog få svar från BRP i USA , om du nu ens får svar .
Modellen du anger kan jag inte tänka mig det är något extremt material i , stål gjord för konstuktions ändamål typ 1306 , 1505 .

Vad är det du funderar på ang svetsningen då , tillsats materialet eller ? .
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nej det är för att billet är standardsvaret för alla skoterpimpare överallt. Om man har köpt en ny skoterdel så är alla jättenoga med att påpeka att "det är faktiskt billet".

Billet är inte ett material eller ett ämne.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vad tyckte du ditt svar gav nu då ? om du läser frågan ? .

Fruktansvärt onödiga och oinformativa inlägg utav dig arjeplogarn , men du kanske sammlar på onödiga inlägg i din profil då du håller på så där ! .
 
Last edited:

Nora

Medlem
26 sept 2011
48
0
1
Norberg
Ja det var för att få veta vilket tillsatsmaterial som ska användas som jag frågade.

Har frågat min handlare som varit i kontakt med någon på BRP men fick till svar att dom inte visste vilket material det är i a-armarna. Tror dom visst vet men vill inte tala om det. Så min förhoppning var att någon här på forumet kunde veta det.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Inte för att jag vet vad det är för material eller är så haj på just TIG svetsning. Men nog tror jag det håller om du bara tar vanligt tillsatsmaterial. Behöver inte vara något speciellt. Kan du bara svetsa så blir de nog inte i svetsen dom pajjar.

Svetsar mycket på jobbet och de är ju sällan i svetsen det felar även fast man kanske inte alltid har rätt pinne för just det ändamålet. De är alltså när jag svetsar slitdetaljer och de inte är så noga om man inte har rätt. För de blir ju inte så mycket kraft i en skoter. Nog kröker det a-armen innan svetsen far åt skogen :)
 
R

räsern

Vad tyckte du ditt svar gav nu då ? om du läser frågan ? .

Fruktansvärt onödiga och oinformativa inlägg utav dig arjeplogarn , men du kanske sammlar på onödiga inlägg i din profil då du håller på så där ! .
Word :)
 
A

axelsson_vpg

MMA svetsade min A-arm på min gamla arctic.... blev bra och höll ända till ja sålde den. Vanlig 1,2 pinne för stål användes...
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du kan ju googla lite oxå och läsa dig till en hel del information .

Om du skall tig svetsa vanligt konstruktions stål som det rimligen bör vara i dina A-armar , även bättre legeringar oxå så fins det en del att tänka på , inte bara bränna på med vad som helst vissa gånger som en del gör , men allt är ju relativt hur noga man vill vara !! .

Använder själv Elga Tig 100 , och då svetsar jag även chrome moly , så den tråden kommer fungera bra för dig till rätt många typer utav stål .