rev 600 SDI släcker stift Nå fruktansvärt

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
tjenare,, som ni ser på rubriken så är min problem att skoterjävuln släcker stift som fän.... har köpt ca 13 nya stift och alla är sönder nu....

det stiften som ja har köpt är br8ecs , br9ecs5, br9eya och br9ecs och alla är sönder.

jag har kört skotern en hel dag och det gick bara bra, men sen nästa dag då skulle jag starta skotern och då gick den bara slö och gick på en cylinder (högra cyllen) så då bytte ja till nya stift
och då gick den bra igen,, men sen nästa dag igen så var det samma problem...

(och så gick alla stiften sönder...)

jag låter den vara minst 3min på tomgången så att han blir varm,, men ändå så släcker den stift.

kan det vara oljepumpen som är problemet? att den får för mycket olja och släcker stift? är trött på att köpa nya tändstift,, har spenderat ca 1300kr på bara stift...
 
W

Wettainen

Du borde låta den få stå längre än 3 min på tomgång, ser att du skrev minst 3 min men det är alldeles för lite.
Man ska ha den 10-20 min på tomgång innan man far ut och kör, och sen så ska man inte precis trycka på fullt när man far iväg.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
hörredu ja trycker då inte stumt när jag kör....
jag tar det lugnt...

tror du att det är det som är problemet<+? att ja väntar bara 3min??
 
W

Wettainen

Nej jag säger inte att du trycker stumt, skrev att man man inte bör göra det när den fortfarande är kall.

Ingen aning, du får höra med nån mer kunnigare än mig angående detta :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Har samma tendenser på min (-04)
Har haft 2st 06er SDI förut, släckte inte ett ENDA stift på hela säsongen vardera, men den här satans 04an har jag redan fått bytt 4 stift på och säsongen har knappt börjat.

Köpte några svindyra stift som ska va i tydligen, br8ecs, gick sönder andra starten.
Satt dit BR9EYA nu, och hoppas dem håller. kört på br9eya på de mesta maskiner o inte släckt ett enda stift
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
min är ju 05 och jag har prövat köra på BR9EYA, det blev faktiskt lite bättre, dom klara sig ca 2-3 dagar
men imorn ska ja sätta dit nya stift (BR9EYA) och ha den på tomgången ca 10-15min får se om det blir bättre.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Du borde låta den få stå längre än 3 min på tomgång, ser att du skrev minst 3 min men det är alldeles för lite.
Man ska ha den 10-20 min på tomgång innan man far ut och kör, och sen så ska man inte precis trycka på fullt när man far iväg.
Hoppas du skojar nu...
 

satana

Medlem
10 mar 2011
44
0
1
jokkmokk
Ursprungligen postat av Wettainen
Du borde låta den få stå längre än 3 min på tomgång, ser att du skrev minst 3 min men det är alldeles för lite.
Man ska ha den 10-20 min på tomgång innan man far ut och kör, och sen så ska man inte precis trycka på fullt när man far iväg.

haha håller med ovanstående,, 10-20 min? då sotar ju stackarn igen ;) min åt också stift där ett tag, jag lämnade in den till åf, han ställde inte den sen gick den fint!

ett tips lägg dom stift som surat ihop på något varmt, t.ex en kamin över natten, så brukar dom funka igen:)
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Ursprungligen postat av Wettainen
Du borde låta den få stå längre än 3 min på tomgång, ser att du skrev minst 3 min men det är alldeles för lite.
Man ska ha den 10-20 min på tomgång innan man far ut och kör, och sen så ska man inte precis trycka på fullt när man far iväg.

haha håller med ovanstående,, 10-20 min? då sotar ju stackarn igen ;) min åt också stift där ett tag, jag lämnade in den till åf, han ställde inte den sen gick den fint!

ett tips lägg dom stift som surat ihop på något varmt, t.ex en kamin över natten, så brukar dom funka igen:)
vadå va menar du? ska jag låta den vara 10-20min ? eller vad? vad menar du med att "han ställde inte den sen gick den fint"? och jag ska pröva de där med att lägga stiften över nånting som e varmt;)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Hade då aldrig min600 sdi på tomgång innan jag åkte ut. Däremot körde jag lugnt tills den blivit varm. Släckte 2 stift på 1075 mil. Båda gångerna när den åkt släp till stugan (34 mil ) i kallväder.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Hade då aldrig min600 sdi på tomgång innan jag åkte ut. Däremot körde jag lugnt tills den blivit varm. Släckte 2 stift på 1075 mil. Båda gångerna när den åkt släp till stugan (34 mil ) i kallväder.
vilken årsmodell är det ? är det rev eller??
 
W

Wettainen

Hoppas du skojar nu...
Vadå skojjar?
Fullt seriös är jag, snackat med åf dom har sagt samma sak.
Varje gång innan jag drar iväg så går jag först ut och startar skotern sen klär jag på mig och sen ut. Då har det gått ca 10min.

Edit:
Kan säga exakt vad dom sa.

Innan du far ut och kör så låt skotern stå i tomgång 10-20 minuter, om skotern har stått ute under natten och det har varit runt -20 och mer så ska du låta den stå 20-25min. Detta gör så att fettet i vevaxlarna, oljan osv mjuknar upp. Sen så ska du köra ca 1km i lugnt tempo så skotern blir kommer upp i normal arbetstemperatur och då kan du köra fullgas repor.
 
Last edited:

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Vadå skojjar?
Fullt seriös är jag, snackat med åf dom har sagt samma sak.
Varje gång innan jag drar iväg så går jag först ut och startar skotern sen klär jag på mig och sen ut. Då har det gått ca 10min.
det där ska ja prova och kolla om det blir bättre ;) ändå smart
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
10-20 min på tomgång är kraftig overkill tycker jag, menar, då hinner ju halva tanken gå åt.. :D
Brukar varmköra högst 5min och det brukar räcka
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Ring eller kolv byte, helt säkert!
Tror jag ikket

och vars ser jag det? soz kan inte så mycket...,
Armen som sitter på oljepumpen, den ska gå tillbaka "Helt", annars matar det på extra olja på tomgång å när du inte gasar,

på min sitter det en fjäder från armen på oljepumpen och chassiet, som "tvingar" tillbaka armen i rätt läge, tydligen rätt vanligt på dom