377 rem på REV chassie

  • Trådskapare fjällets son
  • Startdatum
F

fjällets son

Tjenare! Råkade köpa fel rem till summiten, en -05as 800 151".
Köpte en 417 300-377 som ska sitta på summit Xp egentligen.
Men vad jag har förstått så ska det gå att köra på den här remmen ändå, problemet är bara att den är 1,5mm bredare än orginal så den rör sig på tomgång även om jag ställt isär sekundären det som går. Den varvar även bara 7000rpm på hårt underlag så jag vet inte vad som är fel.

Har haft clicker-skruvarna på läge 3 och den varvade som den skulle. Nu i samband med rembyte så drevade jag ner den två kugg på lilla drevet så kör nu 19/45. Men den orkar ändå inte varva mer är 7000rpm. Någon annan som kört den här remmen på ett Rev-chassie och vet vad jag måste göra för att kunna köra med denna rem?

//Mvh Mathias
 
F

fjällets son

Bultarna man justerar bredden mellan sekundärskivorna var nernötta, vet ej hur många milimeter. Men tillräckligt för att den inte skulle trycka isär skivorna lika mycket som jag behövde. Bytte dom så att jag kunde justera remmen tillräckligt så nu rör den sig inte frammåt på tomgången iaf. MEN den varvar fortfarande inte mer än 7000rpm. Tycker det är konstigt om jag måste ändra clicker-skruvarna så den ska varva mer nu när jag har drevat ner den två kuggar?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har du kört något den här säsongen? Kan ju vara raveportarna som klibbat fast.
 
F

fjällets son

Jo har kört lite drygt 15 mil hittills och den varvade som den skulle med den gamla remmen. Har läst att folk tappat några hundra varv i samband med byte till 377an, men jag har tappat nästan 1000rpm och det känns lite mycke.
 
F

fjällets son

Ställde ramperna på läge 6. Tvärvarvar upp till 7400rpm ungefär om jag kör på vägen, sen sjunker det till drygt 7000rpm. Kör jag i snön så åker varvena upp och ner runt 6700rpm. Det som skiljer 377 remmen mot andra orginalremmen (kommer inte ihåg betäckningen) är att 377an är 4mm kortare och 1,5mm bredare. Ingen annan som kört med 377an på summit rev? Tacksam för svar, 2100 spänn åt h-vete annars.
//Mvh Mathias
 
F

fjällets son

"Koppen" som håller fjädern och som centrumbussningen sitter gjuten i hade spruckit så bussningen lossnat. Möttes av en flygande viktarm när jag startade skotern för en stund sen. En viktarm hade gått av och slungat sönder kåpan och ena rampen är det bara skrot av. Blir nog billigare att få tag på en begagnad variator än å köpa delarna separat.