Illalåtande variator TNT 500SS

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Tja!

Lämnade in min skoter på service förra hösten för att få den topp trim till vintern.
Det som gjordes var:
-vanlig årsservice
-Ny packbox bakom primärvariatorn
-Nya slides
-Ny Rem

Men första gången jag provade den hemma på gården efter servicen upptäckte jag att den vibrerade som "satan" och bara några meter senare exploderade primärvariatorn. Jag for ju naturligtvis tillbaka till servicen som skruvade isär och upptäckte att den som servat min skoter hade missat splincen (stavning) så att variatorn satt snett och hade därför "vobblat sönder". Han tog då en primärvariator från en 800, bytte fjäder och satte dit den så att skotern fungerade igen.
Men nu till min fråga, när jag provade den upptäckte jag att variatorn lät "illa" eller högt kan man säga (precis som video länken http://www.youtube.com/watch?v=mpYgpIv_9TE), men den fungarade, så jag sa inget. nu har jag åkt med den 25 mil med den efter servicen och den har fungerat bra, men det jag undrar är varför variatorn låter "illa"? Tänkte om det är något allvarligt fel på den (troligen inte eftersom den fungerar) eller om det är normalt att just den modellen jag har (tnt 500ss -08) har en högt låtande variator?

Tack för alla svar!:)

P.S
När jag hade kört ca 12 mil så började den gå tungt och tillslut het, så jag stannade och lät den kallna. Jag antog att det var de nya slides:en som inte fick kylning och började bränna fast. Så jag åkte ut i lössnön så mycket det gick på vägen hem och mycket riktigt så fungerade den klockrent efter det! Men eftersom jag jag ändå frågar, hade det kunna haft något med variatorn att göra?
 
Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Var det en begagnad variator?
Nyare Tra har inga fjädrar mellan mellan glidklackarna och skramlar något mer.
Efter 2-300 mil är glidklackar och O-ringar slitna och då skramlar den som f-n på låga varv.
Om det är så med din att den skramlar mycket på tomgång och upp till ca 3000varv sen blir tystare byt då glidklackar och O-ringar å blir den mycket tystare
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Är det som ett "sjungande" ljud? Hade jag flera gånger på mina mxz 500,or när man kört hårt med dom så variatorerna blev heta. Vet inte riktigt vad som orsakade det,men det försvann om man tog isär och rengjorde.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
...Men första gången jag provade den hemma på gården efter servicen upptäckte jag att den vibrerade som "satan" och bara några meter senare exploderade primärvariatorn. Jag for ju naturligtvis tillbaka till servicen som skruvade isär och upptäckte att den som servat min skoter hade missat splincen (stavning) så att variatorn satt snett och hade därför "vobblat sönder"....
Reagerade lite på det här... Har serviceverkstaden mätt upp kast på din vevaxeltapp? Om en sådan felmontering med efterföljande haveri har inträffat, så måste sannolikt vevaxeln riktas. Jag skulle inte köra en meter förrän detta var gjort.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Knackande och slammrande ljud kan man få om variatorbulten inte är åtdragen. Det fick en kompis erfara. Men har du lämnat in på service så får dom ju fixa till maskinen.
 

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Så era råd till mig är alltså att gå tillbaka till de som servade och be dom "göra om och göra rätt"?
 

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Ja det är en begagnad varitor, men det är den nya varianten med kona istället för splince, så det är nog en sån du pratar om...