Hjälp med felsökning på mxz x 600 e-tec (RER/sekundärvariator)

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Hej, Jag har köpt en begagnad mxz - 09 som gått 170 mil. (10 mil i min ägo denna vinter)
Såg att variator remmen var sliten och dåligt spänd så jag
Köpte en ny rem och spände enl instruktion.

Med den nya remmen så började jag få problem när jag ska backa. Den tjuvstannar helt enkelt när den ska ändra rotation på motorn.

Jag har klurat på vad som kan vara fel och vad jag tidigare läst så skulle det kunna vara dålig komp i motorn.
Men när jag spände remmen så ser jag att remmen blir olika spänd när jag snurrar på sekundär variatorn för hand (skiljer ca 1 mm)
Så jag pallade upp skotern och kör den försiktigt i luften så ser man tydligt obalsen i sekundär variatorn.
Följden borde bli att den i vissa lägen blir mer spänd och det skulle isåfall kunna göra att motorn stannar när remmen är i ett mer spänt läge.

Ska det verkligen vara så här? :wondering: Eller har sekundär axeln slagit sig på nåt sätt?

Om det är normalt vad kan det annars vara för fel? För det är störande att den ska tjuvstanna vid back läge.

Mvh Stefan
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Har du provat att sänka remmen bara nån millimeter i sekundären för att se om fenomenet kvarstår? På xr så går inte den mekaniska backen att lägga i om remmen är lite för spänd
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Om remmen är för spänd så tjvstannar motorn när lägger i backen. Det går för tungt helt enkelt. Palla upp skotern bak så mattan kan snurra när du justerar,då lägger sig remmen lättare på plats mellan skivorna. Kör en sväng sen och kolla efter det om "obalansen" försvunnit. Lycka till.
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Jag kan testa sänka den lite till men det som oroade mig mest var om den lilla obalansen i sek variatorn överhuvudtaget ska finnas där.

Några hjärnkirurger har pratat om dålig komp men skotern går som ett skållat troll och startar alltid direkt så den känns fräsch.

En ny rem är den tajtare i början?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Den är ju bredast när den är ny av naturliga skäl.. Sen kan den ha fått en form när den förvarats i förpackningen som måste gå till sig. Än värre blir det ju om den suttit i reservhållaren. Prova att justera den enligt instruktionsboken om du är osäker på hur mycket den ska sticka upp ovanför skivorna. Ta en provtur sen. Skriv om hur det har gått. Om motorn går bra och är pigg och lättstartad så har du inget fel på kompressionen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kolla så att rullarna i sekundären inte är trasiga... Det sitter två, om en av dom skulle gå sönder/falla bort så skulle det kunna skeva mellan skivorna som du beskriver.
Man ser rullarna utifrån genom helixen.
Det är ett ganska vanligt problem på QRS-sekundären att dom går sönder.
Tror att dom går sönder då när man backat skotern och sedan åker framåt igen. Man brukar höra en liten klonk precis när skotern börjar driva framåt. Det är när helixen går mot rullarna. Smyger man iväg är det ingen fara, men om man backar och sedan klipper fullt framåt direkt så får sig rullarna en riktig smäll...
Nåt att tänka på, smyg lite framåt så grejerna lägger sig rätt innan man ger fullt...
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Intressant! Har funderat vars det där klonk ljudet uppstår men nu vet man det.

Men vad jag kan se så är dom hela, visserligen rätt rostiga till ytan men ingen är iallafall borta. Skulle vara kul att veta om det är fler maskiner som har en "oval" sekundär.. :confused:
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Är du helt säker på att sekundären är oval? Jag tippar på att det är remmen som inte ligger riktigt rätt mellan skivorna. När man ställer in höjden så är det ett himmla vridande på sekundären innan remmen ligger på samma höjd hela vägen. Ställ in höjden och ut och kör. Vore ju helt otroligt om sekundären blir oval av ett enkelt rembyte....
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Fullgasade upp till 80 kmh sen tappa den kraft, fick känslan att
den gick på 1 cylinder och på tomgång klarar den inte.
på nåt sätt vill jag endå tro på nåt elfel. Vad finns det för kända elfel på
e-tec?
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
min qrs är också "oval"!! voblar gode mycket om man har den upp pallad å kör runt mattan...kändes till och med i skotern.har kört med team sekundär en sesong nu..
tråkigt med haveriet..
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Min första tanke var ju så klart att den värmenöp men det var inte felet utan det är en injektor som lagt av. Skönt!
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Missade sida två så jag läste intede sista. Antar att du är ganska lättad :) skönt att de "bara" var insprutan, men den ser ju inte billig ut...