Felande tankmätare på xp Summit -08

MacOsX

Medlem
25 mar 2008
34
0
1
50
Östersund
Hallå!

Har en Summit -08 med felande tankmätare.
Står den på tomgång ett tag så går indikeringen för bensin upp från noll till vad det ser ut som till rätt på nivå på displayen. Börjar jag köra så går den ner på noll och varnar för lite soppa.
Någon som vet om tankgivaren är trasig eller om det kan vara något annat.
Har läst att man kan vrida på givaren men har inte direkt läst att det berör mitt problem. Har också läst att några bytt till en annan säkring med högre ampere. Vad kan det göra för skillnad om säkringen är hel?

Tacksam för lite input av er som vet.
Marcus
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Dom där tankmätarna har en förmåga att leva sitt eget liv. Samma fel på lynx. Jag vet faktiskt inte om det finns nån bra fix förutom det du skrev ovan. Nåt ski-doo människor får leva med helt enkelt.
 

MacOsX

Medlem
25 mar 2008
34
0
1
50
Östersund
Har nu kollat min tankgivare och det är inte konstigt att dom slutar att fungera. Flotörarmen har en liten tårtbit av metall med några metallbläck på som ska glida mot ett kretskort och ge ett ohmtal som motsvarar den mängd bensin du har i tanken. Flotörarmens fäste sitter på baksidan av det hela med en liten låsbricka och glappar därav ingen fungerande givare. Enkelt fixat genom att lägga en liten bricka imellan så låsbrickan spänner lite mera. Ett tips till er som har liknande problem. Min givare fingerar nu felfritt iallafall.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Skittrist detta med tankmätare..

Vet inte en enda modern skoter som har en fungerande tankmätare. :(
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Varför gör man inte genomskinlig tank?
Skulle tro att det handlar om design?! = inte så snyggt med genomskinlig tank.
Men praktiskt vore det helt klart!
Annars hade dom ju ett litet genomskinligt rör på tanken på vissa äldre modeller, vilket är mycket bättre än dagens "moderna" tankmätare. Men det kanske inte funkar på dagens tankar i och med dess form, vad vet jag?!
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
jag tycker det är skit att tankmätaren inte funkar som den ska på såpass dyra skotrar...