Rev xrs 600 sdi -07 Svårstartad elektronik

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Hej.
en polare har en xrs600 som är lite krånglig att starta. Ibland när man trycker på knappen på styret så blinkar intrumenteringen bara till och så går den inte att starta. Men rätt som det är så funkar det helt plötsligt och ibland är det inget krångel alls.
Någon som har har nå förslag vad det kan vara för fel?
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Kan nästan garantera att det är Start-relät som glappar, min kusins XRS gjorde exakt samma sak, och efter många timmar med svordommar så hittade vi felet. Under huven finns en box med säkringar och reläer. Prova att byta ut dem STORA, dem är typ 2-3cm på alla vinklar, alla 3 relän som sitter där är likadana så det är bara att byta med dem. kom ihåg vilken som satt var bara så du inte tappar bort den glappande. Reläena går att köpa på vanliga mackar!
Du kan även prova att jucka o knacka lite på start-reläet samtidigt som du håller in backknappen som ska tända upp hela instrumment-panelen. Upptäcker du att instrummentbelysningen inte vill hoppa igång och när du juckar så hoppar allt igång, ja då är du på rätt relä. Kolla i handboken som borde finnas till din skoter? där står det vilka reläer som går till vilka funktioner.
Kolla även hel&halvljus brytaren vid styret, finns en tendens att lödningen går av och kortsluter reläet då kontakten hamnar mot styret.
Lycka till :)
 

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Det är jag som är kusinen=) Du kan följa tråden jag startat. Alla 3 reläna är likadana, så bara att byta plats så ser du ju om du har ett trasigt... Du har ju dessutom en bild under locket till säkringsboxen som visar alla säkringar/relän.
Ett vanligt extra ljus rela passar. Hoppas det har löst sig=)