Xp 600 sdi -08 Sekundär problem!

A

axelsson_vpg

Tjoho, körde 2 mil idag.

Burkade på en äng då jag kände att skotern blev orkeslös, tänkte inte mer på de och körde ut på en väg.

Där började de rassla och skotern gick ej fram. Öppnade och spanade, de var sekundären som hade fastnat i brett läge och var helt stum!!

Har nu tagit lös drivaxeln och undrar hur fan man får lös skivorna?
Någon som har nån idé vad de kan vara? vet inte ens hur grejerna ser ut där inne.

Jag har fått veta att plastgrejen som justerar remmen i mitten på sekundären är KASS, är de bara att köpa en från -09/10 och dunka på den utan modifikation?

Tacksam för svar, på onsdag drar man till kåbdalis med jobbet, den MÅSTE igång!!
 
A

axelsson_vpg

Nuuu fick jag lös allt, de var de 4a skruvarna på baksidan man lossade. Dom satt som FAN så jag antar att loctitie ska användas till moteringen sen?

Boven i dramat var en av de (2)? rullarna som hade gått av på mitten se bilden...

Kan an köpa sånna här rullar löst på kalix maskiner här i luleå och är de sånt dom brukar ha inne? Eller finns de bättre eftermarknads? SKF?
 

Attachments

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det är locktit (egentligen ska man VÄRMA lös locktiten innan man tar lös men om inte torxen skadades är de lungt). Och du MÅSTE komma ihåg att ha locktite när du monterar tillbaka!

Sätt SKFlager, gå med den friska rullen och säg du vill ha liknande fast lager till närmaste kullagerfirma, då kommer de aldrig gå sönder! :)
 
A

axelsson_vpg

Det är locktit (egentligen ska man VÄRMA lös locktiten innan man tar lös men om inte torxen skadades är de lungt). Och du MÅSTE komma ihåg att ha locktite när du monterar tillbaka!

Sätt SKFlager, gå med den friska rullen och säg du vill ha liknande fast lager till närmaste kullagerfirma, då kommer de aldrig gå sönder! :)

Precis ett sånt svar jag ville ha! De första jag gör på måndag morgon! Men gällande remjusteringsplastskiten då? Kanske jag kan få en gratis av kalix maskiner? (skidoo återförsäljare) då detta böts upp på en uppdatering på alla andra jag känners?

vad kostar en sådan annars och är de bara den som behövs och montera eller är de mer saker att byta isf?

mvh!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ang remjusteringsplastskiten så gräv en grop, släng ner den, höll på lite bensin och elda upp den innan du gräver ner den. Har jag understrykit hur hemsk den är nu? :D

Tror inte du kommer få en ny utan jag tror du måste köpa en.. men de kostar kring 300 kr så de är inga galna pengar. Lätt värd investering!

08s 600 är kanske en av de bästa 600orna när de gäller SDI så det är bara byta rullar och remjusteringen å köra! :)
 
A

axelsson_vpg

Ang remjusteringsplastskiten så gräv en grop, släng ner den, höll på lite bensin och elda upp den innan du gräver ner den. Har jag understrykit hur hemsk den är nu? :D

Tror inte du kommer få en ny utan jag tror du måste köpa en.. men de kostar kring 300 kr så de är inga galna pengar. Lätt värd investering!

08s 600 är kanske en av de bästa 600orna när de gäller SDI så det är bara byta rullar och remjusteringen å köra! :)


Härligt härligt!! :)

HOPPAS kalix maskiner har en sån där ny remjusteringsgrej, de var ju nästan billigt!... Sen ska jag göra exakt som du beskrev med den gamla...
 
A

axelsson_vpg

har inte kalix maskiner så ring tords motorservice i bredåker! maken till bättre folk är svårt att få tag på!

Tele nummret sparat i mobilen, finns de inte på kalix maskiner ringer jag han direkt. För de var väl i boden bara? =)
 
A

axelsson_vpg

2 mil norr om Boden.. Men dom brukar ha grejjer hemma.
Låter bra de! Rullarna i sekundären var gjorda i plast liknande material så dom finns kanske inte på SKF?

Kan jag rengöra hela sekundären och primären med bräkleen bromsrengöringsmedel? Förjävla starkt....
 

Attachments

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Låter bra de! Rullarna i sekundären var gjorda i plast liknande material så dom finns kanske inte på SKF?

Kan jag rengöra hela sekundären och primären med bräkleen bromsrengöringsmedel? Förjävla starkt....
Det ska nog gå bra. Du behöver ju inte dränka bussningarna i det.
 
A

axelsson_vpg

Ska ja köra blå eller röd loctite då jag ska montera rullarna/ helixen osv?


Ska ka loctita alla skruvar jag rört?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså du ska ju inte ha plast utan du ska ju ha ett LAGER av metall! :)

Gå in bara å säg du vill ett lager med samma mått så fixar dem de åt dig! :)

Du behöver bara locktita de 4 torxen som håller i helixen! Blååååååå locktite! :D
 
A

axelsson_vpg

Alltså du ska ju inte ha plast utan du ska ju ha ett LAGER av metall! :)

Gå in bara å säg du vill ett lager med samma mått så fixar dem de åt dig! :)

Du behöver bara locktita de 4 torxen som håller i helixen! Blååååååå locktite! :D
Aha! Då kör ja blått!!.. Hmm så jag fimpar plast grejerna och fixar riktiga SKF lager med samma mått? Blir de lika bra och varför är de inte lager där från fabrik? De låter ju mycket vettigare med lager...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Aha! Då kör ja blått!!.. Hmm så jag fimpar plast grejerna och fixar riktiga SKF lager med samma mått? Blir de lika bra och varför är de inte lager där från fabrik? De låter ju mycket vettigare med lager...
Gör samma med plastrullarna som med remjusteringen.. :D

Som vanligt så handlar väl allt om pengar.. och rullarna går ju sönder så de får väl sälja mera... ta typ 1200 turbo, då MÅSTE man ha SKFlager, annars får man byta stup i kvarten :p
 
A

axelsson_vpg

Gör samma med plastrullarna som med remjusteringen.. :D

Som vanligt så handlar väl allt om pengar.. och rullarna går ju sönder så de får väl sälja mera... ta typ 1200 turbo, då MÅSTE man ha SKFlager, annars får man byta stup i kvarten :p
Tänkte på vikten och lite sånt om de ändrar varvtal och hur den växlar? Men om inget sånt spelar roll så vill man givetvis ha ett lager istället, om de inte för fett eller sånt ur lagret?

Bör man byta bulten som håller rullarna också och ska dessa loctitas?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nej för fasen inget kommer ändras! Det är ju även kapslade lager så inget fettandes hit å dit!

Nä inge locktite där! :)
 
A

axelsson_vpg

Nej för fasen inget kommer ändras! Det är ju även kapslade lager så inget fettandes hit å dit!

Nä inge locktite där! :)
Gled in på kalix maskiner idag, dom hade allt inne, bult, lager och uppgraderingen på remjusteringen och SMC i kalix betalade allt. Så de blev inga lager på SKF :S Men dom håller väl 570 mil till nu då :)

NU håller jag på att montera MEN, ena tallriken på sekundären är ju stum, den andra glappar lite om man vrider den?

Ska de vara så eller ska de vara stummt åt alla håll och kanter? Bara inget annat är paj !! :(
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ja hoppas de håller då! :)

Det ska vara lite glappt, ett sk spel, så oroa dig inte för fan, ta dina piller så blir allt bra :D