Säkerhet Kontrollera "mountain strap mount" på era Freerides

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
30 sek in i detta inslag http://www.globaltvedmonton.com/video/snowmobile+safety+and+warranties/video.html?v=2184375896&p=3&s=dd#video

Mer att läsa här
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=492227

Ingen stor grej men värd att kontrollera för att undvika det onödiga.

Generellt är det alldeles för många som också moddar gamla maskiner med höjare osv utan att kontrollera att gaswire mm fungerar och löper friktionsfritt i alla lägen och med fulla styrutslag, många äldre maskiner behöver förutom höjaren även byta kablaget men det snålas det in på.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Höll nyss på med det där i garaget när jag har riktat styret och sätter man remen för långt ut på styret som jag skulle vala ha den så sitter den inte fasst alls utan är helt lös så man måste dra ner den en liten bit mot den "fetare" Delen av styret för den ska sitta fast.

Så känns kanske lite farligt eftersom den sitter på den fetare delen som smalnar av uppåt så drar du hårt i remmen kan den kanske glida mot det smalare och sedan lossna.
Så åt vilket hål bulten sitter har nog ingen betydelse så länge den inte sitter fast =)
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Förstår inte varför skidoo fortfarande skickar med mtn straps på nya skotrar. Det är det första jag plockar bort.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Förstår inte varför skidoo fortfarande skickar med mtn straps på nya skotrar. Det är det första jag plockar bort.
Har du helt rätt i, monterar själv ned den på höjarn så grabben har något att hålla i.
Dagens maskiner är ju så lätta att bryta ned i alla fall iom de höga styrhöjarna, t o m bredbandarna är det bara greppa styret på och luta sig en aning även på garagegolvet
Doo lär väl som det ryktas om återkomma med en mountain bar istället så det går några näsben och framtänder.

"Rookie"?-vart i det blå skåpet?
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
"Rookie"?-vart i det blå skåpet?
:)
Vet faktiskt inte. En dag funkade inte mitt konto, men det gick bra att regga ett nytt. Är väl möjligt att man skrivit ngt som retat fel person kanske?