600 E-tech, trubbel med elstarten

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Hej,
Har en Renegade 600 -09 som jag vid ett par tillfällen inte kunnat starta direkt med elstarten, vilket är ett problem då ingen manuell start finns på skotern.

Det som händer är att helt plötsligt är maskinen heldöd, händer inget när man trycker på knappen. Jag kan försöka några gånger och helt plötsligt startar den och sen är problemet borta i dagar eller veckor innen det plötsligt inträffar igen.

Jag har aldrig haft problem med backen så knappen tycks ändå vara ok. Inga varningar för dåligt batteri heller.

Någon som haft detta problem?
Kan vatten/snö/is bakom startknappen ställa till detta?
Tips om andra ställen där det kan vara dålig kontakt?

Tacksam för tips!
 

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Nödstoppen har jag kollat, den sitter som den ska även när problemet dyker upp. Relät låter troligt dock...
 

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Kollade batteriet, det var tiptop, har kollat alla anslutningar som går att komma åt för att se så ingen sladd sitter dåligt någonstans. Hittar inga problem någonstans. Får hoppas att det är ett övergående problem helt enkelt, omöjligt att leta fel när det händer bara då och då, och inte speciellt ofta. Man kan ju bli lite sur på Ski-Doo dock att dom inte har orkat skruva dit en manuell startanordning, det är lite obekvämt att hålla på med nödsnöret om det börjar strula ute i bushen.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det kan som du säger vara snö/is eller fukt bakom knappen.

Finns indikation på att startknappen på vissa av 12 orna som gått till Alaska har samma problem och det skall vara spårat till just fukt bakom startknappen vilkenger dålig kontakt när tempen hamnar under ca -20. Kan säkert också ge en orolig gång om det ligger och tjuvjordar på något sätt.

Åtgärden är att byta eller ta isär knappsatsen och låta det torka ur ordentligt, en omgång kontaktspray samt se till att det är tätt vid hopmontering.

Finns det något samband mellan de gånger du blivit ställd/fått trycka upprepade gånger på knappen
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
På batteriet har du ett startrelä, de är en silvrig typ rund sak. Den har tendens att vela vara lite tjorvig ibland! Har upplevt ditt problem på säkert 5 skotrar och då har det varit detta relä.. det man kan göra är helt enkelt att när det tjorvar så putta lite på den. Då brukar problemet försvinna!

/F
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Nu har ju jag en Expedition 1200 men hade exakt samma grej helt död ibland hade in och felsökte men dom hitta inget. Sen råka dom ha in en likadan maskin med samma fel då hitta dom jordkabeln på startrelät var löst så dom ringde från verkstan och bad mig kika det på min maskin. Så jag for ut och kika direkt och min var också lös drog fast och nu har den funkat. dom tipsa man kan sätta en taggbricka så den fäster bättre för dagens maskiner är väldigt känsliga direkt det blir dålig jord. kika även anslutningarna på batteriet.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Det sitter en microbrytare i styrhuset som elstartsknappen sitter i. Kan jävlas lite hur som helst, hade samma problem med en kompis etec..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
om relät som sitter innanför luftburken är trasigt så borde samma sak hända. Det är samma relä som sitter på väldigt många ski-doo/lynx inte helt ovanligt att det pajjar.
Finns att köpa överallt för småpengar men håller bara nån månad i en skoter, ska det hålla länge så är det dyra orginalrelän som gäller.