köpa TNT, eller?

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
ska köpa skoter och tänkte höra med er som vet om TNT är en bra maskin av års-08, har förstått att nyare års är bättre men kärringen skulle ju prompt ha pulka också och då räcker inte pengarna till nåt nyare... går det att dra pulka med den överhuvudtaget? hur är det med kända fel, remnötning osv, hur är dämparna t.ex?, om nån har förslag på vettigare skoter är ni välkommen med förslag, har bara haft yamaha innan
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har haft en -09:a och var kanon nöjd med den, bland de roligaste 600 kortmaskiner jag kört. Som du skrev är det ju en hel del uppdateringar gjorda på den jämfört med -08 men vill du ha en pigg driftsäker och lättaste maskinen på marknaden så är det bara att slå till. Går nog bra att dra pulka med den, enda nackdelen är väl att förgasar maskiner är lite rappare på gasen så pulkaturer blir nog bekvämare med en insprutare. Rekommenderar dock inte att använda maskinen att skjutsa på om du inte vill renovera dämpare, dom tar stryk av det.

Andra alternativ är väl ex Polaris 600RR för dom pengarna.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
tack för det! men det är inga egentliga brister på 08:an jämfört med 09:an eller? polaris rr är nog lite mycket cross maskin för min smak, stenhård i dämpningen osv
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
kör tnt 600 08a, har gått snart 700mil utan större beskymmer.
sekundärvariatorn har jag bytt rullar i, verkar vanligt att dom går av efter ett antal mil. Men det finns nya uppdaterade som håller bättre. dämparna har funkat ok tycker jag. lite mjuka för min körning. och skjutsar man så kan den slå igenom.
går billigt och är faktiskt rapp för sina 104hk. blandad ca 2l mil. Har drevat ner min till 21/45 (org 25/45) på 08orna. dom senare har original 23/45.
Har även lite andra saker för att få den rappare. Men duger bra original också.

Ska du dra kälke ska du gärna dreva ner den så den drar mindre rem. har inte bytt rem på över en säsong drygt 150mil. har inte dragit kälke dock. men mkt lössnö körning.

Tok nöjd med skotern, billig att äga.

tänkmätaren och handtagsvärmare är andra problem som den här. min har klarat sig bra från det, förutom att jag bytt säkring till tankmätaren. 1 gång :)

Köp! :=)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Största uppdateringen till 2009 är bakre armen i boggien. hopplös fjädring på -08 helt suverän på -09.
finns uppdatering att köpa till -08. spelar ingen roll hur du shimsar dämparna på en -08 den blir ändå inte ens i närheten av en -09.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
ok det verkar ju vara en schysst skoter tycker jag, får se om man har råd med en 09:a då, kärringen och ungarna får väl tolka på röven efter :)
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
ok det verkar ju vara en schysst skoter tycker jag, får se om man har råd med en 09:a då, kärringen och ungarna får väl tolka på röven efter :)

Inge större fel på 08an fjädringen..det är pojkarna som e klent byggda bara ;)

Har kört ca 480mil med min TNT jätte nöjd förutom att den åt remar i början.. men det har ordnat sig nu efter ut shimsning av sekundär variatorn.