Variator problem på en ski-doo mxz 800x -01

LogA87

Medlem
5 okt 2011
30
0
1
Luleå
Hej jag har ett problem med variatorn tror jag, direkt jag rör gasen så far skotern framåt. när jag startar skotern så måste jag trycka in bromsen på den, annars vill den fara framåt lite gran. det finns som inget varv inann skivan rör sig som det brukar vara på skotrar typ vid 4-5000 varv. remmen har jag kollat och det är rätt rem till min skoter. MVH
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
jag kan tänka på 2 orsaker.

1. Du har remmen för högt justerat på sekundären så den driver frammåt... men om du säger att skotern rör sig direkt när du nuddar på gasen (menar du då kring 2000 rpm, då har du garanterat alternativ 2 som är problemet.

2.

Nr 4 på bilden har släppt (den kan släppa ifrån limningen och då säras skivorna hela tiden så den driver iväg direkt). Så du måste upp med variator, köpa en ny o limma dit :)
 

LogA87

Medlem
5 okt 2011
30
0
1
Luleå
okej tack har justerat sekundären redan för den var ganska högt upp så den e nu typ 2 mm ovanför skivorna som jag fick höra att den skulle vara
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
egentligen finns de inget mått hur remmen ska ligga i sekundären.. man ska justera den så att mattan precis snurrar runt när skotern är upphissad baktill :)