Team variator och tomgångsproblem Rev 800 04

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Tjena som rubriken lyder har jag en rev 440 med en rotax 800. Problemen är 2st

De första är att skotern ligger och smådrar hela tiden då den går på tomgången ca 1200-1500 varv, jag har en splitterny rem till den och ska enligt motorbolaget vara rätt. Men eftersom att de sitter 440ins variatorer vilket då är Team variatorer och den sekundären kan ja ju inte justera den som på en vanlig måste ja då ta isär den och bricka ut skivan för att få remmen att kliva längre ner i sekundär variatorn?? Men de som ja tycker är så konstigt är att de sitter en ny rem på den och den nöter inte rem heller satt linjeringen står rätt.. Eller kan det vara så enkelt att dom har gett mig fel rem? Hade varit tacksamt om ngn visste vad sin rem hette på eran rev 800 eller alternativt rev 440 av årsmod 04.


De andra problemet är att efter en fullgasrepa o man släpper gasen så ligger skotern på ca 4-4500 varv och man måste chocka den för att gå ner i varv? Kan de vara så enkelt som en justering på luftskruvarna för att bli kvitt de problemet? Har hört att 800an ska vara känslig för detta stämmer det?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Mest troligt är de så bara att din rem är för högt upp på sekundären.. ta isär variator och sätt in en bricka till så den säras ett steg till så kommer det bli rätt.. om du lyfter upp skotern baktill så ska mattan PRECIS orka snurra runt.. mest troligt snurrar din rätt fort, därav att den drar frammåt!

Vanligt problem på 800, antingen så bestyckar du upp på lågfarten eller så vänjer du dig vid det bara :)
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
jomen precis de är de ja ha suttit och lura på men de knepiga är ju att men remmen ja hade innan så var de inte detta problem, de är de som gör mig lite brydd, kan vara så att rullarna kärvar lite men tyckte dom känndes kanon fräsch då ja hade upp den! men ingen som vet vad orginal remmer heter till 800an?

Okej okej men då "stämmer" de ju som dom säger, ska prova först att ge den lite mindre luft på luftskruvarna först och se om de ge ngn skillnad! :)
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
okeej okej men kanoners, mendu vet du de där av egen kunnighet eller har du hittat de på internet?

jajemen men tack så mycket för info! :)
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
jaa de tvivlar ja inte på, men ja tänkte bara om du viste av ngn sida där man kunde se remmbetäckningarna satt man själv skulle kunna kika. För vem vet ja kan ju ha fått en rem till en 550 eller vafan som helst! :p
 
W

Wettainen

Man märker när Fredrik är online här på forumet, man ser att alla ägare till trådarna har fixat problemet tack vare mannen myten legenden Fredrik! :)
Själv så var jag nöjd om att jag äntligen kunde nånting här och skulle hjälpa pölaris xcr440 men när jag scrollar ner så har Fredrik redan hunnit :/ :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
haha oj tack så mkt! jag har varit med några år och har ett äckligt intresse för brp så klart man vill dela med sig å hjälpa dem som har frågor och funderingar! :D
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Bara en liten fråga, vad har du för team variator? För remspänningen går ju å justera med insexskruven som sitter nära centrum på variatorn. Sitter en 3/8" låsmutter och en 1/4" insexskruv lätt åtkomligt...
Eller i af på TSS-04:an. Eller är de nå special som doo monterat på dina 440:isar?