Skotern startar ej. Är i fjällen... 600sdi..

A

axelsson_vpg

Tjena..

Nu står man på parkeringen, alldeless förbannad!

Jag han inte mer än att lasta av.. Skotern startade direkt på släpet,
Lät den stå på tomgång medans jag spännde lös den.

Backade bak och då jag skulle fara och vända började fyrkanti röd lampa lysa och motorlampan samtidigt och gick riktigt kasst efter 5k varv.

Vände och stannde vid bilen. Och nu startar den inte.

Jag har:

Bytt stift 3ggr.
Knackat och ruckat på relän.
Ruckat på tumgasen.
Kollat säkringarna i boxen.
kollat bensin ny 98a
Stopknappen är kollad
Den får gnista på båda stiften
Mätarna för kontroll vid start gör som den ska och de surrande ljudet från pumpen låter som den ska.

Vad FAN är de för fel?
 
A

axelsson_vpg

Iamfredrik kom igen nu ;)



Tank lampan har börjat lysa hela tiden också...
 
A

axelsson_vpg

Haha satan ja började skratta när jag såg du skrivit mitt namn :D

Ditt batteri är kasst!

1. Ladda
2. KÖR! :D

Haha! Laddat och provat nytt utan resultat :(

Min sista utväg: att den frysit? Räcker t töd en halv flarra eller krävs varm garage?
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Har du provat med startgas så att du vet om det är soppa lr. tändning som saknas?
 
A

axelsson_vpg

Tändning är det ju förmodligen inte då han sa att han kollat gnista, är väll isåfall om den inte tänder tillräckligt starkt..


Hmm bara -10 ute nu.. Ska ut och slänga in kupe värmarn i motorn.... Återkommer!
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har själv vart med om att en sdi maskinfyllt vevhuset med soppa efter släpvagnsresa. Den gick knappt förens bensinen förbrändes efter ett par minuters körning.
 
A

axelsson_vpg

Jag har själv vart med om att en sdi maskinfyllt vevhuset med soppa efter släpvagnsresa. Den gick knappt förens bensinen förbrändes efter ett par minuters körning.

Hmm kört i T-röd och har 2st kupe värmare i motor. Ingen skilldnad då jag skulle starta den nu :( Vad Faan? Ska ja måste pallra mig hem?
 
A

axelsson_vpg

Har du provat med startgas så att du vet om det är soppa lr. tändning som saknas?

Jag har igen startgas å de finns ingen stans att köpa nå här....

Kan man slunga i bensin i stiften hoppas på de bästa? :p
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan man slunga i bensin i stiften hoppas på de bästa? :p
Japp. Testa.
Om inte det funkar tar du extraljusrelät från bilen, om du har nåt, och provar byta ut ditt befintliga. Vill minnas att standardrelän passar i reläsockeln...
 
A

axelsson_vpg

Japp. Testa.
Om inte det funkar tar du extraljusrelät från bilen, om du har nåt, och provar byta ut ditt befintliga. Vill minnas att standardrelän passar i reläsockeln...

Då knallar ja väl ut då... :) ska prova...

Joo har ju relän till xljusen. Men jag har provat byta platta på de olika reläna och köra utan ljus relät osv osv ingen skilldnad förutom att då ja tar bort ena s är skotern stendöd!
 
A

axelsson_vpg

Läst av felkoderna i maskinen?

Hur gör man de med en vanlig verkygslåda och amatör?

Jag hade br8ecs då den blrja tjorva, jag har br9eya nu. Tidigare idag gick den helt plöttsligt igång och ja trodde de var fixAt, for ner och vände på sjön och den gick som en dröm!! glad som satan klädde man på sig.. Väl påklädd startade den inte.... Och har inte gjort de sedan dess.. De ser ut att komma olja å skot från höger cylinder vid yröret.. Men de har vä varit sedan tidigRe.

Provade köra ner bensin i cyllarna. De var ingen skilldnad... Den rullar på starten och pumpen surrR och de smäller lite då o då från burken...

Värt och kolla mer sj lr ska ja kasta den på släpet och blrja rulla hem.
 
E

ejwbegysv

kan vara reläna, vet att svärfar haft problem med sina 600sdi och relän
 
E

eMe181

Okej, klassiska sättet? kollat så att tändkablarna sitter fast tillräckligt i tändhattarna?
 
A

axelsson_vpg

Okej, klassiska sättet? kollat så att tändkablarna sitter fast tillräckligt i tändhattarna?

Har bra gnista.... Reläna är kollade. Fan vad vansinnig jag blir... Nu jävla drar ja hem...!
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
kollat huvudsäkringen? om det har brunnit på något sätt på stiften kan den tappa kontakt elr om säkringshållaren är glapp, det hände på min i fjällen, stendöd. gick sju 30A säkringar innan jag fick tipset om att smörja in stiften med vasselin så den alltid har kontakt, På en polares kunde skotern stänga av mitt under körning elr att han inte fick igång den efter stopp, då hade det brunnit på i säkringen så den tappa kontakt ibland