Mxz 600 -99 variatorproblem

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Jag har nåt som lever om i min primärvariator? och det är ju en skidoo mxz 600 -99, Och de är som ett rasslande ljud, och de är när jag går ner i varv, nån som vet vad de kan vara?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
öppna å kolla så får du svar direkt!

Ta lös centrumbulten och dra ut den yttre delen och sära på variatorn, 5 mins jobb :D
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
låter lite otroligt att de skulle va vevlagrena som för ett sånt rasslande ljud, känns som att en skärning skulle ha inträffat!Men inget är ju omöjligt!
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hade/har precis samma på min -99 summit. Det började för 200mil sedan. Jag sket helt enkelt i det efter att ha kollat alla lager och eventuella felkällor i hela drivlinan. Rengjorde primären utan resultat.
Och efter att den rasslat/tjutit i 100mil så uteslöt jag ramlagrena (den borde har rasat med dåliga lager i 100 mil).

Nu i helgen hoppade ett knaster ur och den skar på ena cylindern. Rev således ur motorn för att kolla upp den. Veven känns helt hundra bortsett från ett litet skrapande ljud (troligen från vattenpumps drevet), kan vara något som fastnat i vevhuset efter haveriet också. Ska tillverka en svänghjulsavdragare imorgon och riva isär blocket för att se efter. Men jag tror fortfarande det är primären.

Prova haka lös den. Det är ju splinsad axel så det är ju bara lossa bulten. Starta motorn och lyssna om det blev tyst. Var dock försiktig med att vara för mycket när du kör utan vikt/motstånd på veven.

Jag skulle precis testa detta på min när den skar....

Återkommer om jag hittar något på min som kanske är till nytta.

/Martin
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Jag har själv haft en likadan "skärning" som du fick på din skoter. Min kolv på 600an sprack där knastret sitter och knastret och kolvbulten letade sig utåt. Vet även av fler som ha kört med samma kolvar lite för länge och haft exakt samma haveri, verkar vara rätt vanligt!
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
jupp, ska dock inte klaga när man bytt kolvar en gång och en stoppknapp på 1200mil, jag skämtar inte, inget annat har pajjat (har haft den sen ny) . Säg vilken ny skoter som grejjar det? (men jag kanske kör för mesigt :p)

Ska se om den fortfarande för oväsen när jag får cylindrarna, det blev borrning till .5 överdim samt Wiseco kolvar.
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Jag har inte kollat nåt mer än, men inte kan ju ramlagrena vara dåliga, för det låter ju bara när jag varvar ner, Inte upp.
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Och den går hur bra som hellst, de är inga problem med att den går dåligt, de ända är att den rasslar lite :p
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Har inga vidare bra nyheter att komma med, men jag hittade felet på min. Det var ett ramlager som skramlade. Dock inte ett fettsmort, utan ett av dem oljesmorda. Dom börjar väl ha gjort sitt antar jag. Så jag ska bytta dom fyra yttre jag kommer åt att byta.

Är nästan glad att den skar på ena cylindern innan veven han rasa, så det var väl tur i oturen.


hmm, såg nu att det enbart var när du varvar ner. Då borde det ju inte vara lagrena som du säger, då är du nog säker.

/Martin
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Jo jag tror det, men vad kostar nya ramlager? och måste man balansera vevaxeln sen om man ska byta?
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Du kan ju byta de yttre på mag och PTO sidan (4st) utan att balansera eller rikta. Däremot de som sitter mitt på veven är värre, då måste man ju dela på veven. Kan dock inte tänka mig att dom skulle vara dåliga då dom har gått om olja.

Jag beställde lager hos maskinkomponenter här i boden som det senare visade sig beställde från rinab. Är lite tveksam till vad det är för lager kvalitetsmässigt då jag inte fått dem än. Men dem kostade i runda slängar 300-400 kr/st.

Såhär i efterhand skulle jag ha köpt SKF och borrat i egna låsstift. Men men, det blir nog bra.

Men kolla så det inte är variatorn först, så kul är det inte att lagra om veven....
 

ski-doo_670

Medlem
14 feb 2010
32
1
1
Trångsviken
Hejsan, jag tror du ska kolla variatorn innan du börjar riva motorn. Hade ungefär samma problem med min 670. Jag gick igenom hela motorn och bytte ett lager på variatorsidan. Ljudet kvarstod så jag rev variatorn och det var ganska slitet. Har inte renoverat den än men det är helt klart det är det som är felet.
Antar att det lär va ungefär samma variator på din. :bigsmile:
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Okej jag ska kolla upp Variatorn, men vad ska jag ha för avdragare? och hur ska jag få isär skivorna?