powder pro/ca pro mtx

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Testade mina C&A MTX förra helgen på både leden och i puder. Har kört med SLP tidigare och kan säga att de är enorm skillnad!På leden har jag upplevt SLP skidorna som hetsiga och fladdriga men de har faktiskt fungerat mycket bättre än original. Däremot CA skidorna ger verkligen ¨point and steer¨ känsla utan att vara ett dugg tungstyrda, lättare än SLP. I högre hastigheter går de verkligen stadigt men blir lite tyngre att styra men går fortfarande dit man vill. I puder är CA skidorna överlägsna.. De verkligen flyter. De svänger lika bra i pudern som på led. Jag kunde stanna var som helst ute i pudret och skidorna stannade fortfarande ovanpå snön eller med spetsen uppåt. Inga problem att bryta omkull skotern med dem heller!

Sammanfattning: SLP är bra och prisvärda allround skidor! Jag däremot har fastnat totalt för C&A MTX då de är klockrena för min körstil och enligt mig är den bästa allround skidan! Jag skulle säga att det är mer värt att lägga ut några extra slantar och köra på CA skidorna. Hoppas du har blivit nå klokare på vad du ska välja. :)
 

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Håller med mallan!!
Powder pro är överskattad!
Köp C&A! Du blir garanterat inte missnöjd!
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Smaken är som baken, C&A flyter bäst av alla skidor i snön, samtidigt är dom lite mer tungjobbade och "sätter" sig inte lika mkt i dom situationer man vill det. Trots det så gillar jag mina mtx riktigt mkt och man lär sig hur dom uppför sig efter ett tag.
 

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
Jag har kört med både ca pro mtx och powder pro skidor och håller med om att de kan bli "fladdriga" på leden men samtidigt så tycker jag att ca skidorna kan ha en tendens till att styra om det inte är hårt underlag. Men man måste nästan pröva själv för att veta vad man gillar bäst.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Säger också C&A pro mtx, hade slp pp ifjol och har bytt bort dem mot c&a nu. Dom bättre på allt, dock lite tyngre att bryta ikull men dom är ju 2.5 cm bredare så det är ju inte så konstigt.

Slp är ju rent livsfarliga i skarföre, jag var tvungen att ställa dem i bakersta läget för att alls kunna köra när det var skare. Vilket resulterade i att de blev mer tungstyrda och ville skära ner lättare när man körde nerför i ospårat.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Lånar tråden lite,

Kör SLP PP just nu, och som många säger är dom väldigt oroliga på hårdpackad snö, och dom skär ner väldigt lätt i lössnön.
Har funderat på C&A MTX, men undrar samtidigt om någon har något att säga om Slydog Powderhound?
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
har funderat på att köpa nya nu efter att en vek sig efter en krasch ! Men vilka? är inte MTX skidan nästan lite för bred elr känner du inte av nån skillnad?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Var också riktigt skeptisk till bredden på MTX skidan då den är hela 20 cm bred.. speciellt på en ledmaskin. Men efter mycket prat med personal med C&A så vågade jag trycka hem ett par som jag är mer än nöjd med! Känner ingen skillnad p.g.a bredden. Grym allround skida. Lättstyrd och går dit man vill med grymt bra flyt i pudret!
 
Reactions: Jockehara

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Men ur rent boondocking syfte! Vilken skida gäller?
SLP skidan är lättare att bryta omkull än MTX skidan, det kan faktiskt bero på att MTX skidan är så bred. Men när du väl har fått omkull skotern med MTX skidan så känns den stadigare och lättare att kontrollera än SLP, tycker jag.
 

ZL_600

Välkänd medlem
Känner du dig osäker att de ska bli för tungt att bryta omkull så finns ju även smalare modeller av C&A, själv har jag köpt ett par XTX efter rekommendationer, är de dåligt med snö ska dom va svåra att bryta omkull men ska du boondocka så lär de ju finnas snö så de räcker.
 

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Har provat bägge. Köpte MTX för jag ville ha bättre lyftkraft i skidorna, och på den punkten är jag nöjd. Den är också otroligt kursstabil, utan kast och dyligt. På minussidan kan jag nämna den "billiga" lösningen för infästning. Till BRP maskiner ska man pilla med tjocka brickor för att "skidsadeln" ska passa mot styrspindeln. Dessutom var dom fruktansvärt tungstyrda på skarföre. Har tagit av lite av kölen längst bak + lite på dom yttre små "kölarna", Blev bättre, men inte helt nöjd. Kan kanske botas m andra styrstål:confused:
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Har ni något tips vart man köper c&a till bästa pris? Us eller sverige? Har kört med PP så länge ja kan minnas och gillar dom men som det skrivits i tråden så kan dom i vissa fören vara livsfarliga.Efter ett skidres planterade jag skidorna i skarsnö vilket jag blev att fira med en rejäl highside jag flög over styret fastnade med jackan i styret så den gick jävligt sönder och landade 3-4 meter framför maskinen..
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Har ni något tips vart man köper c&a till bästa pris? Us eller sverige? Har kört med PP så länge ja kan minnas och gillar dom men som det skrivits i tråden så kan dom i vissa fören vara livsfarliga.Efter ett skidres planterade jag skidorna i skarsnö vilket jag blev att fira med en rejäl highside jag flög over styret fastnade med jackan i styret så den gick jävligt sönder och landade 3-4 meter framför maskinen..
Usch lät inte kul.. Jag beställde i alla fall mina från staterna, från http://kjmotorsports.com/. Snabb på att skicka samt att dom skickade fakturan på mail istället för i paketet och skrev ¨merchandise¨ på paketet så att jag slapp betala för tullen. :)
 

jimmy_l

Aktiv medlem
7 mar 2011
82
0
6
byske
""""Har provat bägge. Köpte MTX för jag ville ha bättre lyftkraft i skidorna, och på den punkten är jag nöjd. Den är också otroligt kursstabil, utan kast och dyligt. På minussidan kan jag nämna den "billiga" lösningen för infästning. Till BRP maskiner ska man pilla med tjocka brickor för att "skidsadeln" ska passa mot styrspindeln. Dessutom var dom fruktansvärt tungstyrda på skarföre. Har tagit av lite av kölen längst bak + lite på dom yttre små "kölarna", Blev bättre, men inte helt nöjd. Kan kanske botas m andra styrstål"""" kan du lägga upp bilder påhur du har kapat skidorna??
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
jag beställde c&a mtx igår och får väl dom imorrn. Så i helgen ska ja jämföra! :D
Jag återkommer med besked. (jag jämför självklart pilot6.9/orginal renegade 07 VS slp VS mtx)