Batteriproblem/laddningsproblem xp600 sdi

_beast

Aktiv medlem
30 nov 2007
72
0
6
Har en xp600sdi -08 som inte vill fungera som jag vill, jag har listat ut att det har med elen att göra, det jag undrar är om det är laddningen det är fel på, för när man väl fått igång skotern och varvar över 4000varv så börjar allt blinka och den dör nästan, har jag laddaren igång och varvar så är det inget problem. Är det någon som vet vad det kan bero på? Batteriet var helt dött när jag tog fram skotern iår.

Skulle skotern fungera om batteriet var helt dött men laddningen fungerade?
vad skulle rätt åtgärd vara? Laddar jag batteriet svinmycket så kan jag faktiskt kör runt med den lite.
 
A

axelsson_vpg

Prova med ett annat batteri eller bilbatteri. jag har fått höra på min icke fungerade 600 sdi att ett fräsht batteri är viktigt i en sdi. Köp nytt batteri eller prova ladda med C-tek i typ 2 dagar och se om du får liv i de. (dock inge kul om du blir stående på nån skoter resa)

Lycka till !
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Levererar Biltemabatteriet än!? :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Det åkte bort i samma veva som jag servade skotern inför sommarförvaringen, när jag köpte den av dig.
Kör med ett Nordströms batteri idag. Maskinen går i övrigt klanderfritt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har själv kört 2 säsonger med Biltemas gelbatteri och jag kan rekommendera det.
 

Fnesken

Medlem
16 okt 2010
44
0
6
Hade likadan problem med min, testade byta batteri men hjälpte inte. Lämna in den och då visade det sig vara ett relä.
 

blötsnö

Aktiv medlem
8 okt 2009
93
0
6
sundsvall
ni som köpt biltema batteri, vilket har ni köpt? tänkte sätta dit ett större på min, orginal är ju mini på ryckstartarna
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag har en summit rev 600 sdi från 2008 där jag tvingades byta batteri nu när det skulle åkas på nyårsdagen. Min C-tek laddare klagade på att batteriet var sulferat. Vid laddning fick jag upp spänningen till 12.5V men det sjönk snabbt till 12.3v när jag tog bort laddaren. Med ett nytt batteri och torra stift hoppade den igång utan problem.

Vad jag har läst mig till ska det gå att starta en sdi även när spänningen är låg men att det kan krävas "full length of rope" eller nått i den stilen alltså ett långt och kraftfullt drag? I mitt fall eftersom batteriet var kasst så tror jag det tjuvade ner spänningen så att krämen inte räckte till för att starta. Däremot om batteriet är ok men bara dåligt med kräm så går det ändå. Det är min teori. Så jag kan bara stämma in i kören att SDI är känsliga på batteriet.

Ladda batteriet och kolla vad du får för spänning obelastat och belastat.

Verkar batteriet ok så mät spänningen över batteriet med skotern igång och på lite varv. Jag kommer inte ihåg varvtalet och spänningen exakt men det skulle typ vara 14volt vid 4000rpm. Nått sånt...
 

Broddan

Medlem
24 jul 2015
18
0
1
Vilket av dom 3 relärna är laddningsrelät?

För provat köpt nytt batteri men kommit fram skotern inte laddar, en XP 600 SDi det gäller
 

Broddan

Medlem
24 jul 2015
18
0
1
Någon som vet? Lite trökigt när köpt skoter i somras så går den inte äns nu när kommit snö
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ta inte för givet att felet ligger i den dyraste komponenten. Det kan mycket väl vara enklare än så. För några år sedan hade jag problem med att batteriet inte laddades på en gammal Arctic, efter en del mätning visade det sig att batterispänningen inte steg alls när motorn var igång, men däremot fanns det drygt 14 V vid likriktaren/laddningsregulatorn. Efter en stunds felsökning visade det sig att det fanns ett kontaktdon mellan batterikabelhärvan och huvudkabelstammen, där båda kablarna från regulatorn skulle ansluta till batteriet. Det såg fint ut utvändigt men rundstiften och hylsorna var nästan helt bortärgade. Allt har fungerat utmärkt sedan den kontakten ersattes med en lödskarv.
 

Broddan

Medlem
24 jul 2015
18
0
1
Köpt laddningsregulator nu men var bra trångt du, ser ut som man lär bort med oljebehållaren och det, vad är lättaste sättet få bort den då?