Magnapull funka dåligt när motorn är varm.

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Skotern är en summit xrs 800 -07. Och som rubriken säger så funka magnapull kanon när motorn är kall, men när den är varm så "hackar" den efter.

Mvh Patrik
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Gå till din åf och säg du ska ha en repsatts. kostar inte många kronor så fungerar den fin fint. Kan vara ett slit spår i plastaxeln som sticker upp i kåpan på magnapullen. Det var fallet på min så jag la igen det med lim och slipade till så blev den som ny =)
 
W

Wettainen

Gör absolut inte som brygg säger.
Köp en ny magnapull direkt! har den korta 800an och den har magnapullen gått sönder hur många gånger som helst och nya repsatser och själva " huset " är nytt men den hugger ändå tag när jag drar och till slut går den sönder.
Har till och med lämnat in den till kalix maskiner, dom tog 900 kr för det och drog 3 gånger och så var den sönder.
En ny kostar ca 1700kr.
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Vad du än gör, köp aldrig en magnapull av märket snopro, tre styckna gick sönder för mig på 30mil nu under nyår.
Köp en ny istället för repsats, oftast så skadar man låsbrickan som sitter ytterst.
Så ja föredrar att åka till din ÅF och köpa en helt ny.
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Asch så drygt med 1700 i utgifter. Men är de så man märker att magnapull börja ge upp? Den funkar dåligt när motorn är varm?

Mvh Patrik
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Ta isär och se om något är defekt till att börja med, är ju bara 4 skruvar + burken. :)

Mvh
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Kan vara att själva klacken som ska kugga på blir sliten så när du drar så slinter den. Min gick av på original magnapullen, även fast jag väntade och dra tills jag kände att den greppade. Så var väldigt försiktig när du drar..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Gör absolut inte som brygg säger.
Köp en ny magnapull direkt! har den korta 800an och den har magnapullen gått sönder hur många gånger som helst och nya repsatser och själva " huset " är nytt men den hugger ändå tag när jag drar och till slut går den sönder.
Har till och med lämnat in den till kalix maskiner, dom tog 900 kr för det och drog 3 gånger och så var den sönder.
En ny kostar ca 1700kr.
Ja om axeln är sliten fungerar den inte ävan om du köper en repsatts därför jag beskrev hus du lagar den. eller om du inte vet vad du pysslar med fungerar det inte häller med en repsatts men att betala 1800kr om jag inte mins fel för en ny vore det idiotiskt att inte försöka med en satts som typ kostar 200kr eller?

och om den ger upp helt går det att borre ett hål rakt genom magnapullen och sätta i en m8 bult med en stor bricka som passar precis över axeln som klämmer net på låsringen så det ger broms effekt.
Det går även att göra när axeln är så sliten så inte låsringen sitter kvar =)
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Asch! Plocka isär idag och visa sig va klacken som är hemskt sliten. Antar den tappar fästet lättare när motorn är varm. Bara köpa komplett ny då för 1700?

Mvh
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
I och med att bara klacken är sliten skulle jag köpt en repsats å provat med den til å börja med. De ingår en ny klack i repsatsen. Dock skulle jag rekommendera att använda gamla låsbrickan mm istället för nya piratdelar då dessa brukar ha dåliga toleranser. Så använd nya klacken å eventuellt andra grjer som är skadade, men behåll så mycket som möjligt av de gamla grejerna.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Eller gå till ÅF och köp originaldelar. det gjorde jag. Mins inte vad det kostade men tror det var 2-300kr
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Köpte original delar för ca 350kr. Inte komplett kitt men de viktigaste. Var busenkelt att byta och nu funka den kanon igen :)