Byta handtagsvärmare på rev

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Hej!!

Min vänstra handtagsvärmare dog i lördags. Den högra byttes för nått år sedan på garantin men denna gången blir jag 1400 spänn fattigare om ÅF ska göra det.

Skotern står på annan ort så det är lite ont om tid att meka...så hur svårt är det att byta detta själv? Vet nån om kvaliten på dessa blivit bättre? När det högra byttes på garanti vill jag minnas att verkstadkillen sa att det var standard att dessa gick sönder.

Det ser ut att vara ett löst element och åf prata om nån filt å grejer...

Tack på förhand!
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Det är ett löst element som det är klister på ena sidan på som bara viks och klistras runt styret. Väldigt lätt att göra själv och det går fort.
De ända som gäller att hålla reda på är färg koderna på kablarna (vilken kabel som ska var osv) men det borde vara samma på dagens handvärmare från ski-doo, annars brukar det följa med en bruksanvisning där det står vilken kabel som ska till vilken färg.

Själv använder jag RSI's handtagsvärmare som jag verkligen kan rekommendera annars. Bra kvalité och värmer bra på full effekt! :)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ok ja det låter ju enkelt. Har du styrhooks på din maskin?

Hur får man av själva handtaget och måste man göra nått speciellt för att handtaget ska sitta kvar?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Ok ja det låter ju enkelt. Har du styrhooks på din maskin?

Hur får man av själva handtaget och måste man göra nått speciellt för att handtaget ska sitta kvar?
Använder tyvärr inte styrhooksen, men ski-doo original värmarna ska vara anpassade efter att täcka styrhooksen samt att de är gjorda så att de ska följa med böjen när man viker dem runt styret.

Det Jobbigaste med allt är faktiskt just att få av och på handtagen tycker jag. Tryckluft är nog det smidigaste sättet att få av handtagen. Jag brukar klippa upp mina handtag då jag kör föredrar eftermarknads handtag före ski-doo original handtagen. När du ska sätta på handtagen så kan du också använda dig av tryckluft om det finns hål i ändarna. Diskmedel och vatten fungerar annars bra.

Jag har aldrig märkt av att handtagen sitter dåligt, men annars finns det speciellt grepplim till handtag att köpa!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack MallaN för tipsen, dom kommer säkert till användning dock inte denna gången... Såhär mitt i säsongen samt att skotern står 20mil bort så hjälper mig polarn att lämna in den så jag får det fixat.

Det blir nog ett pirat element iaf ska se om det finns RSI att stoppa i...

Tack för Hjälpen!
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tack MallaN för tipsen, dom kommer säkert till användning dock inte denna gången... Såhär mitt i säsongen samt att skotern står 20mil bort så hjälper mig polarn att lämna in den så jag får det fixat.

Det blir nog ett pirat element iaf ska se om det finns RSI att stoppa i...

Tack för Hjälpen!
Ingen orsak! Bara att höra av dig om du får några fler funderingar!

RSI värmarna är riktigt bra och prisvärda och de ska passa utan några som helst bekymmer.
Lycka till!
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Sitter med samma bekymmer...
Har ni bra tips på att få dit handtagen igen efter att man klistrat handtagsvärmarna på styret?

Köpte RSI värmare följde med anvisning på vilka färgkoder på kablarna som gäller, detta till alla skotermärken.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Sitter med samma bekymmer...
Har ni bra tips på att få dit handtagen igen efter att man klistrat handtagsvärmarna på styret?

Köpte RSI värmare följde med anvisning på vilka färgkoder på kablarna som gäller, detta till alla skotermärken.
Vatten och diskmedel, vrid även handtaget fram och tillbaka så brukar det gå ännu lättare. :)

RSI värmarna kostar 395 kr. http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=5_49&products_id=24 Personligen upplever jag att de fungerar bättre än original..

Original värmarna tror jag ligger på runt 700-800kr.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Men om dom ska på styret igen?
Menar du original handtagen? Vet inte om de har suttit limmade förut, kör själv alltid med eftermarknads handtag. Det borde fungerar bra med vatten och diskmedel även då. Lättast är ju om du har tillgång till tryckluft, då är det bara att blåsa handtagen på plats.
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Tänkte kränga tillbaka original. Har tillgång till tryckluft, dock så är det hål i änden på handtaget, funkar det ändå? Det är väl bara att hålla för.
 
Last edited:

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tänkte kränga tillbaka original. Har tillgång till tryckluft, dock så är det hål i änden på handtaget, funkar det ändå? Det är väl bara att hålla för.
Det ska funka ändå tror jag :) Annars är det bara att hålla för och testa! Tryckluft ska vara det lättaste sättet att få tillbaka handtagen på dessutom så! :)
 

Matteo

Medlem
31 jan 2012
27
0
1
Ockelbo
Jag har precis bytt handtag och värmare. Köpte dom förlängda RSI-värmarna som nämndes ovan. Jag använde jag startgas för att få på handtagen. Fick ett tips om att bromsrengöring skulle funka bra och läste sen nånstans på internet att startgas och bromsrengöring var samma sak. Så jag chansade och testade det. Det gick superenkelt att få dit dom och efter en liten stund satt dom som klistrade.