Tappar effekt?

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Tja, håller på att fixa me variatorn på skotern, har in en 200-320 fjäder nu och 21grams vikter.. Skotern är nerdrevad 1 kugg (21,43 som blir 20,43 idag) skall dreva ner en kugg till idag..

Nu varvar den 5000-8600 (5000-83-8400 på vissa underlag) och så faller varven ner till ~8000-8200 typ direkt efter att maxvarven har nåtts.. tappar man effekt ifall de varvar för mycket som maxvarv fastän varven kryper ner tillbaka till de "normala" 8200?? Och hur skall ja fixa detta, de är ju klart svårt att säga såhär men ja håller på varje dag att fixa med variatorn men tycks inte hitta idealläget.. Tips?

Har på läge 4 på variatorn nu, och skall väl testa både 3 och 5 idag efter att jag drevat ner mer :)

Men före de tar ja gärna imot lite hjälp angående detta och vill faktist veta ifall man tappar massa effekt om de varvar 8200-8500 iställer för max 8100 som står i handboken för 600 SDI
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Då tvåtaktare ofta dyker i effekt rätt fort efter peaken så är det bäst att invika övervarv! Din motor vill ju bevisetligen varva Max 8200 så vikta på/klicka tills den håller 8100 +- 100. Är dock inte lätt att optimera till en perfekt kurva både i tung o lättföre, men det finns bara ett sätt, prova sig fram och vara öppen för tips från dom som är mer rutinerade!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
TRA är välkänd för att vara svårbestyckade.. tyvärr... så det du upplever är heeeelt normalt!

Vad har du för sekundärfjäder?

Håll dig på clicker 3 eller 4, inte över och inte under..

du bör ha MAX 8200 på mätaren.. över det så åker du omkring på ca 100-110 hp jämfört i normala 120+

Dock har du fått till det bra med vikter osv.. så länge den håller 8100-8200 vid FULL GAS när maxvarvet nått så är de rätt där.. du skulle kunna sätta in en hårdare sekundärfjäder som håller emot lite bättre! Kolla vad du har för sekundärfjäder, så återkommer du!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Då tvåtaktare ofta dyker i effekt rätt fort efter peaken så är det bäst att invika övervarv! Din motor vill ju bevisetligen varva Max 8200 så vikta på/klicka tills den håller 8100 +- 100. Är dock inte lätt att optimera till en perfekt kurva både i tung o lättföre, men det finns bara ett sätt, prova sig fram och vara öppen för tips från dom som är mer rutinerade!
Okej, ja de va de ja tänkte också.. De blir att fixa hela kvällen.. de e så svårt att säga då vi har endast ca 40 cm snö som mest.. så de blir så olika om man kör i dike/åker/led..
 
Last edited:

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
TRA är välkänd för att vara svårbestyckade.. tyvärr... så det du upplever är heeeelt normalt!

Vad har du för sekundärfjäder?

Håll dig på clicker 3 eller 4, inte över och inte under..

du bör ha MAX 8200 på mätaren.. över det så åker du omkring på ca 100-110 hp jämfört i normala 120+

Dock har du fått till det bra med vikter osv.. så länge den håller 8100-8200 vid FULL GAS när maxvarvet nått så är de rätt där.. du skulle kunna sätta in en hårdare sekundärfjäder som håller emot lite bättre! Kolla vad du har för sekundärfjäder, så återkommer du!
Jo de va no fan ett jäkla jobb me dehär, blir aldri bra.. köper nya delar helatiden och lyckas aldrig bli klar :D och nu om ja blir klar förstör väl nerdrevningen hela :D

Yes vikterna tycker ja borde va helt bra.. kan justera med att ta bort 0,3gram ifall de blir småmarginaler.. :)

Men de är som sagt lite svårt att säga me full gas för ibland är de 8000RMP och ibland mellan 8100-ca8300.. :) beror lite på underlag förståss.. men då äre ju helt okej, de borde ju inte ha nån skillnad om de skjuter upp ti 8500 +/- 100 och sen dirr ner till de normala 8200 +/- 100...

De sitter orginal fjäder i sekundären.. vet du alls vilken lbs den har orginalt? Och vad skulle du kunna rekomendera som styvhet? ca 30 mer en orginalt? Och vad är de orginala LSB för primären?
EDIT: Tittade lite i duells katalog nu, så där är de precis den jag har ii nu (200-320) som står för SDI modellen, så de är väl orginala då säkert.. Och för sekundären står det 160-240, kanske man skulle proova köra på en 180-260 då?


Jobbar på Duell så kan i princip ta precis vilken fjäder ja vill när jag vill så de är ju på det sättet lätt att fixa.. :)

Men hörde rykten att de kan bli strul med backen om man ändrar på sekudären..?? Kan det stämma?
 
Last edited:

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Känns som mycket vikt för en 600..

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 
A

axelsson_vpg

min 600 sdi blev sjuuukt slö då rullarna i sekundären var slut.. den växlade inte som den skulle..
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
IamFredrik, nu har ja varit å drevat ner, nu e maxvarven 8200 +- 100, läge 4 på variatorn och 21gram.. Tycker skotern gick helt bra nu, men de e som de lilla extra rivet jag saknar OCH backshiften va ju inte den bästa nu (mindre vikt=bättre backshift?), har de att göra me att jag har för tunga tyngder eller skulle de räcka att dra ner till 3ans läge? :) ELLER ska ja dra ner nån gram?

OCH när ja skulle lägga styvare sekundärfjäder, hur skulle det inverka? blir de mer varv eller hinner variatorn bara med bättre?
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ursäkta segt svar, har ju skaffat nytt fruntimmer.. man måste ju ge dem lite uppmärksamhet också :D

Du har rätt, mindre vikt = bättre backshift... Du kan testa gå ner 2g på vikterna och sätta ramperna på 3 till att börja med, har du för lite rpm så gå upp på clickern!

Om du sätter en styvare fjäder så slipper du att den tokvarvar upp till 8500 eller vad du sa, för den håller emot bättre.. då får du även bättre backshift! Men börja med att ta bort 2g och gå ner till klicker 3!

/F
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Håller du på och labbar så prova hårdare sekundär fjäder. Blir en helt annan maskin med bra klipp om du har tillräckligt hård sek.fjäder. Personligen ser jag alltid till att ha tillräckligt bra backshift viktar på tills den inte orkar med och plockar sen av lite.. Då märker du även i vilka farter den växlar för hårt/mjukt och kan justera det med annan helix/fjädrar/ramper så du får en rak växlingskurva.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Håller du på och labbar så prova hårdare sekundär fjäder. Blir en helt annan maskin med bra klipp om du har tillräckligt hård sek.fjäder. Personligen ser jag alltid till att ha tillräckligt bra backshift viktar på tills den inte orkar med och plockar sen av lite.. Då märker du även i vilka farter den växlar för hårt/mjukt och kan justera det med annan helix/fjädrar/ramper så du får en rak växlingskurva.

Yes nu har jag
200-320 i primären 5000rmp inslagsvarv
200-300 (cudney fjäder) i sekundären, blev ett sjukt bra backshift!!
orginal helix,hittade en CUDNEY helix men blev ganska så besviken då de va rullvariator och glid helix. :(
20,2 grams vikter åker IALLAFALL upp med 1-1,5 gram ihäljen, varvade ju fan 8800-9000 idag
3-4 läge på variatorn
nerdrevad 2 kugg med 38intence matta..
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
NU VA DE KLART.. stort tack till IamFredrik som hjälpte mig :)
200-320 i primären 5000rmp inslagsvarv
200-300 (cudney fjäder) i sekundären
Läge 2 på variatorn!
23,2 grams vikter, 8200 +-100
Orginal Helix

För er som vill ha bättre klipp i en 600, där har ni en mycket fungerande lösning!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
de drar nog bra nu med tanke på att de är inge botten och 38mm matta.. Övervarvar ju till 8600 men de fan verkar ju inte som om ja tappar effekt iaf :D
CLICKER 3:
[video=youtube;t98mprpvnFE]http://www.youtube.com/watch?v=t98mprpvnFE&hd=1[/video]
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
EDIIIT: 24grams vikter clicker 3 och de drar ännu bättre nu än på "rullen" filmen.. För mörkt att filma nu men herrejävlar va de river i maskinen! nu e maxvarven 8200 +- 100.. Helt perfekt, jag älskar dig IamFredrik