Problem; Ny baklampa = motorlampan lyser.

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Hej på er där ute ni kloka människor nu kommer jag äntligen med en säkert nybörjar fråga, tur ni finns.. :)

Skotern är en renegade 800 04, med de där fula baklyset!
Så bestämde mig för byta ut till ett sånt här:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12830

Orginal baklampan funkar felfritt. Ingen motorlampa lyser. Kontakten vid styret till bromslyset ej dit satt än.

Nya baklyset kommer och monterar dit de, startar skotern och ser att baklyset lyser, samt att motorlampan börjat lyse? Men jag antar de är för kontakten vid styret för bromsljuset ej är monterat.. så sätter dit den och kopplar in.
Nu funkar bromsljuset också.. :) Men där jäkla motorlampan lyser än....

Någon som har ett tips, råd eller nåt smart att komma med?

Tack på förhand!
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Tacksam för det svaret, har tänkt pröva med ett motstånd..
Men läste igenom nåt forum och någonstans stod de inte man skulle behöva ett motstånd eftersom volt-regulatorn i skotern skulle sköta det där. Men kan de varit felaktig information (?)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Och om du sätter dit originalgrejerna så slocknar lampan?
Värt att göra för att utesluta ett eventuellt motorfel.
Om så är fallet så finns det motstånd på biltema som fungerar ihop med din nya ledlampa.
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Jo fungerar fint med orginal.
Tack, hur stort motstånd ska jag ha?
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Danke skön! Kommer jag behöva 2st såna? Tänkte en på tråden till baklampan, och en till för bromsljuset?

Vågar jag köra utan motstånd nu i helgen eller rekommenderar ni att koppla ur lyset tills vidare?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
jag hade detta problemet på min Summit 800 -04, kopplade in en diod som baklyse.. den lyste kanske 2 turer, sen slockande den och kom aldrig mera. Lyset fungerade precis som det skulle.. har ingen aning vad det berodde på...

Du behöver inte vara orolig utan du kan köra utan motstånd!

/F
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Okej tack Fredrik! Googla lite om beställa motstånd på 6.85714 ohm , fanns ju inte lite olika sorters motstånd.. Någon som skulle kunna vara världens sötaste och länka de jag ska ha? :)
Vore guld!
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
jag hade detta problemet på min Summit 800 -04, kopplade in en diod som baklyse.. den lyste kanske 2 turer, sen slockande den och kom aldrig mera. Lyset fungerade precis som det skulle.. har ingen aning vad det berodde på...

Du behöver inte vara orolig utan du kan köra utan motstånd!

/F
När du kopplat in diodlyse utan motstånd, lyste din motorlampa? mvh
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Aha okej.... konstigt :) Vore ju småskönt om de hände men men.. Du råka inte veta vilka typ av motstånd de är jag ska ha?
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16