Hur får jag min mxz att resa sig?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Hallo! Har köpt en ny skoter för i år. Det är en Skidoo mxz rev 03 med 600cc under huven. Jag skulle vilja få den att resa sig, men vet ej hur jag ska göra.. Jag har läst ganska mycket över allt, att man ska tex ta bort klackarna släppa på balataremmen mm. Hur ska jag göra på bästa sättet?? Tack så länge!
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
1. Du ska ha varvet inställt på 8200 enligt mätaren, INTE ETT VARV TILL, då åker du omkring med 100 hästar istället för 120+

2.Släpp balataremmen MAX framme i boggin (det ser ut som ett bälte). Denna ska vara så slapp de går. Du får absolut inte ta bort, då river du sönder boggien.

3. Spänn den FRÄMRE BOGGIEDÄMPAREN MAX

4. Den BAKRE boggiedämparen så lös du bara kan utan att den slår igenom, skulle gissa på läge 2

5. REEEEES :D
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Enklast genom att justera ramperna i primärvariatorn eller fjäderns förspänning i sekundärvariatorn.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Du har bultar du lossar och vrider på i premiären, en för varje ramp, står nr 1-6. =) Högre nr= högre Varvtal.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Om den är helt orginal.. måste du byta till 44mm matta, nonslip drivhjul 9kugg, dreva ner den 2kugg, släpp på balatan lite fram iboggien, ta bort stoppklossarna bak, spänn dämparn fram lite o slappa på bak.

Gjort så på nån rev jag haft å då får man fläsk res!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
man brukar väl säga att den ska stå på 3-4, inget under och inget över. men då vet vi ju inte om det är gjort nå i variatorerna så det inte stämmer.

den ska varva 8200, och inge mer
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Om den är helt orginal.. måste du byta till 44mm matta, nonslip drivhjul 9kugg, dreva ner den 2kugg, släpp på balatan lite fram iboggien, ta bort stoppklossarna bak, spänn dämparn fram lite o slappa på bak.

Gjort så på nån rev jag haft å då får man fläsk res!
Okej tack. vad är det för klossar man ska ta bort?
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
vet nån om det där med ramperna stämmer på ski-doo mxz renegade 600 sdi 2005 också?

klossarna ser ut som en rektangel typ, en svart och lite aluminium inne i sig (typ 4x5cm skulle jag tippa på) en stor 6kants bult där som sitter i en ledande axel som snurrar på andra sidan så du måste nog hålla i där, sen bort med båda klackarna och tillbaks med bultarna,
klossarna sitter längstbak typ i boggin ovanför matt spännarn
inget jag skulle rek och göra för det sliter groteskt på gummi stoppen där bak
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ställa varvtalet med hjälp av att ändra ramperna kan man göra på alla TRA (3an iaf) variatorer. Så det ska gå på din renegade med:) Men det är ju mest till för att man ska ha rätt maxvarv, ett enkelt sätt att t.ex. sänka varvet lite när det är lätt före ut och höjja vid tungt före=)
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
vet nån om det där med ramperna stämmer på ski-doo mxz renegade 600 sdi 2005 också?

klossarna ser ut som en rektangel typ, en svart och lite aluminium inne i sig (typ 4x5cm skulle jag tippa på) en stor 6kants bult där som sitter i en ledande axel som snurrar på andra sidan så du måste nog hålla i där, sen bort med båda klackarna och tillbaks med bultarna,
klossarna sitter längstbak typ i boggin ovanför matt spännarn
inget jag skulle rek och göra för det sliter groteskt på gummi stoppen där bak
Okej Jag anade lite att det var dom :) Så du tycker int jag ska ta bort dom?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ska du få den och resa bara för å se ball ut eller för att fylla en funktion? Vist är det kul med viktförskjutning, och bra när man behöver lyfta skidorna vid diverse tillfällen.
Men bror min t.ex. har en XP 600, 44mm matta och nerdervad två kugg. Helt okörbar som den är inställd nu, reser galet mkt, kul ett tag, mindre kul när man ska burka runt, trycker på gasen och skotern ställer sig rakt upp istället för att svänga=\:p
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Du ska INTE ta bort sjävla kopplingsklossen, den med lite alu i mitten.
Utan gummistoppen som sitter i skenan
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Ska du få den och resa bara för å se ball ut eller för att fylla en funktion? Vist är det kul med viktförskjutning, och bra när man behöver lyfta skidorna vid diverse tillfällen.
Men bror min t.ex. har en XP 600, 44mm matta och nerdervad två kugg. Helt okörbar som den är inställd nu, reser galet mkt, kul ett tag, mindre kul när man ska burka runt, trycker på gasen och skotern ställer sig rakt upp istället för att svänga=\:p
Asså.. tänkte lite för att det var coolt men när jag tänker efter så 30% för att vara cool, men när du säger det e det 70% för att ta sig över saker. Jag bor på ett ställe där det inte kommer mkt snö så det e smart om man kan resa sig över saker och ting :madgrin: