oljepump e-tec

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Är det någon som vet hur inställningen på oljepumpen på e-tec fungerar.
Är det olika kalibreringsnummer lika som tändjusteringen. och i så fall vilket håll går skalan åt? högt nummer= med mer olja eller.....
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Saxat från en annan tråd:

"800 e-tec går fett!"

MULLE:

"Oljepumpen är ju data styrd, och alla mekaniska delar i pumpen är tillverkade med sin rätta tolerans. Oljepumpen pytsar in det den blir tillsagt att göra styrd av programmeringen helt enkelt. Bevisligen har ju ovan ägare högre oljekonsumtion än gårdagens motorer och vitsen är ju att den ska dra en 1/3 av förbrukningen av en 800R. Det är helt enkelt någon levande person som bestämt att den SKA dra den olje%, avsiktligt eller oavsiktligt.
Varje Brp verkstad kan finjustera olje pumpen digitalt från 0-9, och det är inte mer märkvärdigt att som förr i värden när man kunde finjustera oljepumpen genom wirespännare.
Alla har i minnet om någon bekants skoter som dragit mer olja än normalt, trots att ÅF kollat att wire inställningen var korrekt och sen fick ägaren finna sig i det i vanlig ordning, ställa wiren efter eget bevåg var tabu men på rent förnuft var det bara att justera någon mm för att få normala 2%. Då var det på mekaniska nivån. Nu är det digitalt. (och inte mer märkvärdigt än att rör sig din muspekare sig för sakta på skärmen så ändrar du det i inställningen tills du blir nöjd, i gårdagen hade du fått riva datorn och spänna en fjäder)
Nya saker med problem får alla att rygga helt plötsligt och om 5 år så småskrattar verkstäderna om 2011 problemet!"


Tror pumpen är ställd på 3 original på min maskin iaf.
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Min handlare hävdar att han inte får ställa ner min maskin trots en olje förbrukning på +4%....?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nej handlarna"får" inte ställa ner pumpen på grund av garantiåtaganden. men den dag jag blir nekad att själv ställa ner pumpen så blir det nog att byta handlare/märke. min 800R drog 2% efter justering.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
enligt mulle så är högre siffra mer olja.
siffrorna finns där för att oljepumparna bänkkörs vid tillverningen och då får den en siffra för att datorn ska kompensera för rätt oljemängd.
står det 7 på pumpen ska den vara ställd på 7 står det 3 ska den vara ställd på 3.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Precis som du säger Doo, ställde oxå in min 800r motor, var lite enklare på vajertiden. Gjorde det samtidigt som jag synkade förgasarna, lätthittade hästar....