xp 600 sdi, stendöd! hjälp

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
tvär dog när jag var och körde, varvtalet står kvar på mätarn, inte en tendens till att starta igen. några tips? kan vara huvudrelät någon som vet vad ett nytt sånt går på? tack på förhand
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
skruva lös kabeln från pluss polen fram och tillbaka så kanske de funkar igen, blev precis så för mig och de funkade då.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Har du hittat felet?

Nu har min börja om med samma sak fastän har jag satt dit ett nytt relä. Har ett likadant extraljusrelä nu igen men den dör efter ett tag ändå, nån som har nån lösning?
 
Last edited:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Relät är helt, men när den dör så klickar de i relät ett tag. Och de funkar ju igen på nått konstigt sätt igen efter man har skruvat bort kabeln från plus polen på batteriet..
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
köpte ett nytt huvudrelä, gick bra ett tag men nu har den börjat äta säkringar, säkringen "starter and relays" som går hela tiden speciellt när den får lite kylning. varje gång man trycker på leden (som nu är STENhård) går den där jäveln. någon som har varit med om något liknande, kan ju vara jätte snäll och säga hur man kan fixa det!
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Okej, ja ingen aning om hur säkringarna går, har då inte gått nån för mig än så länge...

Har funderat lite men är inte så duktig på el, men de kan inte vara nått med laddrelät så att de slutar fungera tvärt och de blir för mycke ström någonstans, om de fungerar så?
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com



dock är det ju från 08erna men tror att det ska vara ungefär samma schema, ger en en liten överblick iaf! blir lite lättare att felsöka :)

tror mer på att det jordar någonstans så att och det blir överbelastning, och när du börjar röra så släpper kontakten med jord!
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Klart värt att kolla, men bilderna blev lite för små.. :)

Börjar tro att de är nått sånt. Men finns de nån typ av "jordfläta" mellan motorn och chassie?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
tvär dog när jag var och körde, varvtalet står kvar på mätarn, inte en tendens till att starta igen. några tips? kan vara huvudrelät någon som vet vad ett nytt sånt går på? tack på förhand

Helt säkert batteriet som är en kortslutning i och det ger ändå ström!
Har själv haft en renegade xp 600 sdi från 08 som gjorde exakt likadant och pratade då med ÅF om detta och han sa byt batteri för det är kortslutning i det.
Gjorde som han sa och sen gick den felfritt
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
kolla jorden, dem jordar väll i fotstödet säkert där den är lös :)
Ja jag har haft lös putsat vid jorden både i chassie och batteriet, även på plus på batteriet.. Har varit och kört och haft den på tomgång ett tag och har då inte stannat än iaf.

Helt säkert batteriet som är en kortslutning i och det ger ändå ström!
Har själv haft en renegade xp 600 sdi från 08 som gjorde exakt likadant och pratade då med ÅF om detta och han sa byt batteri för det är kortslutning i det.
Gjorde som han sa och sen gick den felfritt
Okej, men mätte upp batteriet och verkade då friskt tidigare i vinter, men kan de kortslutas ändå?
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
men kan den börja käka säkringar om det är kortis i batteriet? och i mitt fall går skotern bra tills den får dåligt med kylning, då går säkringen. ett mysterium som så många elfel..
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
om det är kortis i batteriet så kan den nog börja äta säkringar, dom håller väl en stund och sen går dom sönder om jag förstod dig rätt. kolla med en ÅF vad ett batteri kostar och om han tror det är det men jag är ganska säker men 100% säker är jag ju inte.