Axialt spel TRA7 primär?

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Hittar ingen spec. i servicemanualen. Har nya bussningar i den men det är ett visst glapp axiellt sett på rörliga skivan. Den slamrar mer än med dyngsluta bussningar... Dock går den klockrent men slamret är störande och så vitt jag minns har jag INTE haft det där axiella spelet på andra TRA variatorer!
Alltså, jag kan trycka skivan fram och tillbaka. Brukar inte vara där så vitt jag minns....
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
jaha
Knepigt med nya bussningar så borde den vara stum, har bytt bussningen i skivan på två TRA7 och då fick jag slipa lite försiktigt i bussningen för att den skulle löpa lätt på axeln.

Med allt ihopsatt rätt så borde fjädern ta bort allt spel men om både bussningar och glidskor är slitna så går det att vicka lite på skivan.

Är spelet lika stort om variatorn är fastdragen på motorn?

Glappande rullar lever också om en hel del.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Alltså med variatorn monterad på vevaxeln och jag håller i den rörliga skivan med bägge händerna kvart i och kvart över finns det ett glapp in och ut. Vilket inte borde vara möjligt då variatorn är dragen med moment. Fjädertallriken borde ju ligga emot inre skivans axel som den ska, men det verkar den inte göra då det finns ett glapp. Kan ju inte glappa på något annat ställe?
Bägge bussningarna är nya. Rullar är dåliga så slamra ska den göra, dock borde det inte finnas glapp... Hmm...
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Tjipp!

Kul att du hittade felet.

Själv har jag en TRA-2 som har ett rejält axiellt spel...
Men antar att de är uppbyggda på ungefär samma sätt.

Förstår dock inte din sista kommentar på lösningen. Kan du förklara för en som inte begrip?

/Henrik, Ö-vik