DESS Nyckel - Ski-doo MXZ 600 -00/-01

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
16
0
1
Örnsköldsvik
Tjena tjena!
Har en liten fundering när det gäller DESS-Nycklarna till dessa maskiner.
Var ute å körde en dag,körde fast,startade skotern ett par gånger under fastkörningen för att försöka få loss den,sista gången jag startade den så var det som att han inte kunde varva över 3000rpm,alltså som att DESS-chippet inte får kontakt:confused: . Ibland kan jag få kontakt om jag ruckar men bara i 1sekund ungefär så nånting konstigt är det ju :happy:
Har provat både det ena och det andra och börjar gå i tankarna att köpa en oprogrammerad DESS-nyckel(den lilla ploppen i andra änden av det man hänger runt handen :ciao:). Vet inte riktigt hur det går till som med DESSa nyklar,så hjälp uppskattas!

Tack på förhand!

Mvh Fredrik
 
Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Vanligt att man får rucka lite för att få kontakt. Om du köper en ny så måste du ha skotern med dig så handlaren kan programera den nya dessen till din skoter. du kan ha flera dess inprogramerade samtidigt. ända upp till 7st om jag inte minns fel.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Om det piper 2 gånger i tät följd när du startar den så har nyckeln kontakt,om inte får du vicka på den tills det piper 2 gånger. Sen är det bara att gasa.........
 

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
16
0
1
Örnsköldsvik
Tjena och tack för svaren,men var ute å höll på idag och fick den att fungera,dock kan jag konstatera att det är ett elfel då den bara fungerar om jag har hellyset på,annars går "auto-tjyv" läge in och den kan bara varva upp till 3000rpm. Lite smått lustigt är det,så nu blir det väl till att leka elektriker nån dag framöver när man har orken =)

Edit: Har inget pip på min skoter,kom väl kring -02 skulle jag tro?

mvh fredrik
 
Last edited:

Nylanderz

Medlem
14 okt 2009
16
0
1
Örnsköldsvik
Någon som har en idé vad som kan spöka med skotern?
Som sagt,den slår på "tjyvlarmet" och stoppar på 3000rpm såfort jag slår av hellyse,funkar igen om jag slår på hellyset.

Mvh Nylanderz
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På min Ski-Doo -02 piper det så då borde vi kunna fastslå att pipandet kom till årsmodell -02 :)