Formula Delux vs MXZ?

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Vad skiljer dessa skotrar åt om man kollar på en -01?

det jag sett är väl att Deluxen verkar ha elstart och back på alla jag sett iaf och alla är 700.

Ngt annat?

vad har en 700 för effekt? samma på delux och mxz?

Längd på matta på dom?

skillnad i framvagn eller höjden bak?
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Vad är skillnaden med dämparna då?

men är det bara en tillfällighet att alla Delux jag sett på blocket har elstart och back?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har för mig att deluxmodellerna hade elstart, back, backspeglar och annan färg(grå). Ev. kan det ha suttit elektrisk tempmätare och tankmätare på dem, men det är inget jag är hundra på
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vad är skillnaden med dämparna då?

men är det bara en tillfällighet att alla Delux jag sett på blocket har elstart och back?
Sämre, icke renoveringsbara. Räckte gott åt mig iaf!

Har för mig att deluxmodellerna hade elstart, back, backspeglar och annan färg(grå). Ev. kan det ha suttit elektrisk tempmätare och tankmätare på dem, men det är inget jag är hundra på
Det stämmer.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
SC2 heter boogin på båda. Om du har tänkt att dreva om eller byta matta så är det en aning knöligare på DLX då den har mekanisk back. Å andra sidan har ju MX ingen back så det är ju heller ingen höjdare.
Ang dämpare så går det att till en hyfsat billig peng hitta dämpare som passar till DLX så den blir minst lika bra som MX. Tror att alla dämpare från dessa boggis (SC2,SC3,SC4 och SC5)passar. Detsamma gäller framdämparna. En annan fördel att köpa DLX är ju att den kanske utstrålar mindre "sportighet" så dom modellerna är förmodligen mindre sönderkörda.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Har för mig att deluxmodellerna hade elstart, back, backspeglar och annan färg(grå). Ev. kan det ha suttit elektrisk tempmätare och tankmätare på dem, men det är inget jag är hundra på
oki, men vet du om det är samma chassi då oxå eller skiljer ngt där?

temp- och tankmätarna verkar vara elektriska ja
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
SC2 heter boogin på båda. Om du har tänkt att dreva om eller byta matta så är det en aning knöligare på DLX då den har mekanisk back. Å andra sidan har ju MX ingen back så det är ju heller ingen höjdare.
Ang dämpare så går det att till en hyfsat billig peng hitta dämpare som passar till DLX så den blir minst lika bra som MX. Tror att alla dämpare från dessa boggis (SC2,SC3,SC4 och SC5)passar. Detsamma gäller framdämparna. En annan fördel att köpa DLX är ju att den kanske utstrålar mindre "sportighet" så dom modellerna är förmodligen mindre sönderkörda.
Men vissa MX har väl back? hittat några på Blocket med back..

egentligen sugen på en Summit men det kryllar inte av dom med elstart och back runt -01, kan man byta till en Summit-boggie å matta på dessa (DLX el. MXZ)?

Eller BilletX-förlängning?
Finns det tunnelförlängning till dom?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Jag hade en 600 dlx. riktigt nöjd me maskinen men drog på ett par hpg dämpare fram och en 38as matta. hade även dubbeldyna te den. fin maskin.
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
För och nackdelar med mekanisk back?

är elback bättre?
Elback är så klart bättre men mekanisk back fungerar hur bra som helst, ägde en mxz 600 -01 med monterad back och fungerade hur bra som helst förutom lite halvtaskig placering av reglaget om man var för långt fram med knäet.