Summit 1000 SDI Går fett

Rotax_Freddan

Medlem
7 dec 2008
30
0
1
Strömsund / Bygda
Har lite problem med min summit. Är en 2005as 1000 SDI som sotar ner stiften rejält och surar ner det högra stiftet mer än det vänstra.

Spridare kan man ju då misstänka. Men jag tror inte riktigt på att det e bara det som e fel. Skruvar jag i nya stift går den bra eller hyfsat iallafall. Har inte gjort någon lång tur utan bara små kör lite. Kan stänga av skotern och starta den lite senare och då går den kasst igen. Stiften full i sot båda 2.


Någon som har erfarenhet utav vad det kan vara som påverkar insprut till att gå fett?


Mvh Fredrik
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Vilken mapp har du?
Det kan vara massor av orsaker, enklast är att kolla den med B.U.D.S om det är några felkoder.
Brukar motorlampan blinka?
 

Rotax_Freddan

Medlem
7 dec 2008
30
0
1
Strömsund / Bygda
Vilken mapp har du?
Det kan vara massor av orsaker, enklast är att kolla den med B.U.D.S om det är några felkoder.
Brukar motorlampan blinka?
Jag har ingen aning om vilken mapp jag har, troligtvis original mapp. Skotern e bara servad en gång sedan ny, och har gått 660 mil nu. Har läst om den här -07 mid mappen.

Motorvarningslampan har blinkat en gång. Stängde då av och startade igen, aldrig hänt efter det. B.U.D.S ??? Förstår att det är ett diagnos program, arbetar med bilar så är bekant med diagnos-program men inte till skoter. Har du någon länkt till det? Kan man skaffa det själv eller måste man till en återförsäljare?

Mvh
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
B.U.D.S kan bara återförsäljare ha, jag har skaffat ett Candoo pro och det kan göra allt Buds kan utom byta program.
Om du går till en handlare så se till att lägga in 07 Mid,nolla Tps.
Alla fel ger inte en felkod, så om meken är oduglig så påstår han att det inte är nåt fel.