rs 600 -09 ta bort kedjedrevet

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Tjena

Håller på att byta matta på min rs, och skulle vilja veta hur man får bort det nedre drevet i kedjehuset.

Jag har tagit bort nån sorts spårring som höll fast nån plast grunka nr. 21 och 20 på sprängskissen, och sedan har jag släppt på kedjespännaren.

Så frågan är vad gör man här näst för att få bort drevet så att man kan få ut axeln? under den där plast saken är det ju bara ett hålrum, så jag förstår inte riktigt hur man får bort drevet.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
har för mig att jag gängade upp den med en näbbtång? alltså hastighetsgivaren som sitter på drevet, sen va de bara att ta bort drevet?
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Tänkte att jag skulle lägga upp nån bild så att andra kan se, om nån får samma funderingar som jag hade.

Nåt att tänka på som jag såg efter ett tag. är att det sitter ett fäste på baksidan på bromssidan, som man måste vrida några grader för att det ska lossna. sedan är det bara dra ur axeln.

Jag har ju redan tagit ur axeln, men på en av bilderna så är det en bult med två muttrar som är dragen mot varandra som jag använde för att få bort hatten som är skruvad i axeln som håller drevet på plats.

http://imageshack.us/photo/my-images/252/dsc00802qn.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/820/dsc00804ye.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/59/dsc00806t.jpg/

Nu skulle jag bara vilje veta om ni vet nån som säljer lager här i ö-vik, det heter NSK 36 6010 DU2 som sitter på. sedan behöver jag nya bromsbackar men det får man väll skicka efter antar jag.

och så klart, tack för hjälpen. :)
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Har stött på ännu ett problem. ska bestycka om den då de på bw fritid sa att den var bestyckad me 240 munstycken. tog bort dränerings pluggen och där satt ett munstycke som ser ut som de jag köpt, fast det står 420 på den? och det är ett större hål på den, än de munstyckena jag köpt (270, 280, 290) så vad fasen har ägaren innan gjort me skotern egentligen? känns ju inte helt rätt att byta till 280's nu då han skar med 420's?

någon som har nån ide?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
280 ska ju vara helt ok, men för att köra "safe" åker väl många på 300.
i min trimmade 800 åker jag med 420 mj.
men plockar man bort powerjetsen så får man väl bestycka upp, kanske dom är urkopplade på din?
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Vet knappt vad powerjetsen är och på sprängskissen syns det dåligt, är de inuti eller utanpå förgasaren? är det som ett munstycke som är helt bortplockat isåfall? måste man isär med förgasaren för att se det?
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
någon som vet hur man får bort plast koppen som sitter i axeln på bromssidan? är det bara ta ett rör och knacka ut den från andra sidan eller sitter det fast på något speciellt sätt?
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Tjo!
Skriver i min gamla tråd då det är samma skoter jag har frågor om.

Ska till fjälls i mitten av nästa vecka, och har lite frågor om hur förgasarna ska ställas.

Kollade på tändstiften tidigare i veckan och då var de gråa så antar att den gick för snålt.
och nu så justerade jag upp trottel nålen ett snäpp så att jag hamna på 3:e jacket uppifrån.
men nu så är halva stiftet gyllenbrunt och halva svart och den bluddrar ganska mycket.

Kan jag köra på den första inställningen i fjälls eller kommer den gå för snålt där med?

Finns det justerskruv för bränslet på de här förgasarna och är det NR: 27 på BRP's parts catalog/carburator som man ska skruva på isåfall?

Tacksam för svar om nån vill dela med sig av sina erfarenheter :)