problem med knacksensorn på 800r

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
hej!

märkte att första gången jag startade skotern den här säsongen så blinkade motorlampan, tog då skotern till Oktan och det visade sig att den varnade för knackningar. det första vi gjorde då var att byta knacksensorn=ingen skillnad, rengjorde förgasare och satte dit nya reeds=ingen skillnad, fyllde i 98oktan istället för 95=ingen skillnad. Man kan även plocka lyfta bort knacksensorn från toppen och den varnar fortfarande.:tsk:

Så nu börjar jag få slut på idéer på vad det kan va som gör att den fortsätter varna, man vill ju inte åka runt med en blinkande motorlampa:mad2:.....

Nån som har nån idé på vad mer de kan va som orsakar felet??
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. kan vara kassa o-ringar i toppen så att den tar in kylvätska, då ger den varning.
piper den aldrig?

har du gasat på trots att den blinkar?
piper den aldrig?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
den jordar INTE mot toppen. däremot testa att skruva lös den från motorn och skruva fast den nånstans i chassiet och se om det upphör blinka. har du rivit motorn och kollat så du vet det är elfel? kan vara ett kasst ramlager, och med rotax fantastiska vevar, vem vet.
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
skruvade fast knacksensorn i chassiet och lampan blinkade fortfarande, så nu får jag börja leta vad felet är!
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
Är det så att det kan va ecm boxen som felet sitter i??, för det finns inga kabelbrott eller lösa kontakter
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Kolla så du inte har kabelbrott mellan ECM kontakten och kontakten till knacksensorn Pin 2 och 20 i kontaktstycket,Kolla oxå så att tändkablarna inte ligger för nära kablarna till knack sensorn,har varit med om en sesnsor som ballat ur när kablarna låg ihop stripade.
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
Ska kolla de imorrn GG.

tändkablarna ligger inte så nära så jag tror inte att de är dom, men ska dra om knacksensorn och se om de blir nån skillnad.
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
i ecm kontakten? provade att summra de och det gav inget utslag! finns det nått sätt att testa själva knacksensorn?
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
ok jag har inget kabelbrott mellan ECM kontakten och kontakten till knacksensorn, och det är en ny knacksensor.
finns det nått sätt att testa själva knacksensorn?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kolla så att alla kontaktstift sitter ordentligt i kontakterna ...