Skrammel från nedre variator

tobbe345

Medlem
31 okt 2010
36
0
1
Har något metall ljud vid ca 3000-3500 varv som sen försvinner på högre varv, vad kan det vara? renegade 800 2008 som har gått 290 mil.

tacksam för snabba svar då vi ska till fjällen i början på nästa vecka.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Plocka lös den och se efter, det är fort gjort och väldigt enkelt då du inte behöver nån avdragare.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Menar du primärvariatorn (den på motorn) eller sekundären? Primären måste tas av med avdragare, sekundären tas med hela axeln: ta bort låsbläcket med muttern bakom variatorn och sedan övre drevet i kjedjehuset, knacka ur axeln med tex en förlängare och låt drevet hänga på förlängan så den inte ramlar ner i växelhuset. Bara lirka tillbaks drevet på axeln sen när den ska ihop...

Har åxå en 800 -08 Min låter också, men väldigt väldigt lite. Den låter ifrån primärvariatorn, bara på tomgång. Ljudet kommer från vikterna men tror inte de är något fel...
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
kan vara o-ringarna till glidklackarna som är slut, min skramlade och levde rövare när dessa var slut. Bytte dem sen lät det ingenting alls. och köp dem helst inte hos ÅF, fick betala lite över 100kr för 6 o-ringar..
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
kan vara o-ringarna till glidklackarna som är slut, min skramlade och levde rövare när dessa var slut. Bytte dem sen lät det ingenting alls. och köp dem helst inte hos ÅF, fick betala lite över 100kr för 6 o-ringar..

Hahah fick också betala lika mycket när jag köpte såna här om dan. Man får trösta sig med att de inte är så ofta de behövs :)

Letade efter en motsvarande o-ring i ett o-ringssortiment men jag hittade ej någon som passade bra.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Menar du primärvariatorn (den på motorn) eller sekundären? Primären måste tas av med avdragare, sekundären tas med hela axeln: ta bort låsbläcket med muttern bakom variatorn och sedan övre drevet i kjedjehuset, knacka ur axeln med tex en förlängare och låt drevet hänga på förlängan så den inte ramlar ner i växelhuset. Bara lirka tillbaks drevet på axeln sen när den ska ihop...

Har åxå en 800 -08 Min låter också, men väldigt väldigt lite. Den låter ifrån primärvariatorn, bara på tomgång. Ljudet kommer från vikterna men tror inte de är något fel...
Nej, du behöver inte använda avdragare till primärvariatorn på en tra 3. Därför det är så enkelt att ta lös den.