Ski-doo Rev 800 -04

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tjena!

Jag funderar på att eventuellt byta min Rave 550 -08 mot en Ski-doo Rev 800 -04, tror ni det är ett bra byte? Känns bra för mig då jag letar något med mycket mera kraft i motorn än det jag redan har. :biggrin1:

Men jag har samtidigt läst här på forumet om just Revens 800 motor och det är många som tycker att motorn bara är skräp för att man måste hålla på att fetta om veven och annat? :hmmmm2:

Och jag tänkte också kolla om det finns någon ski-doo fastast som har någon mer info om just den skotern i allmänhet?

Är mycket tacksam för svar! :bigsmile:

Mvh: Ogge :ciao:
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
skulle dra på en rev 600 sdi istället. mycket mer kraft än en 550, och alltid sagt att köp aldrig en 800 förns du tycker en 600 har för lite kraft
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jo, visserligen, hittar du någon som vill köpa min 550 eller byta mot en rev 600 så säg till, på blocket är det för tillfället köparnas marknad inte säljarens, närmare 4500 skotrar ute just nu...
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jo, jag hade tänkt göra det! Men finns det något speciellt jag borde kolla på när jag ser maskinen? :blink1:
 
E

eMe181

byt säger jag =p

kolla boggien om sprickor, osv.

Kolla oxå om de är mkt rost, på skruvarna runt omkring om den har de e den säkert sänkt... Men va vettja =)
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
byt säger jag =p

kolla boggien om sprickor, osv.

Kolla oxå om de är mkt rost, på skruvarna runt omkring om den har de e den säkert sänkt... Men va vettja =)
Nej precis.... vad vet du....
Rost på nitar och då är den sänkt? haha!
vad händer när snö tinar, tex i ett garage? ........

Till frågan, Ja, om Reven du ska kolla på är schysst så är det ett bra byte.. men kom ihåg att dem flesta kör som du själv vill köra om inte värre, dvs stenhårt!
Kolla sprickor, överallt, plast och aluminium! Kolla dämparna, slappa eller som dem ska vara?
Kolla glapp i boggie och styre. Kolla så chassiet är rakt och hur den beter sig på tomgång samt hela registret uppåt!
Var bara allmänt noga, sunt förnuft, stressa inte ihjäl dig o byt mot ett lik. Skotrar finns det som sagt 1000-tals ute på blocket. Dessutom är nog inte en 800 ett måste om du är less på kraften i en 550, vätskekyld 600cc är en jävla skillnad mot 550 fläktis!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nej precis.... vad vet du....
Rost på nitar och då är den sänkt? haha!
vad händer när snö tinar, tex i ett garage? ........

Till frågan, Ja, om Reven du ska kolla på är schysst så är det ett bra byte.. men kom ihåg att dem flesta kör som du själv vill köra om inte värre, dvs stenhårt!
Kolla sprickor, överallt, plast och aluminium! Kolla dämparna, slappa eller som dem ska vara?
Kolla glapp i boggie och styre. Kolla så chassiet är rakt och hur den beter sig på tomgång samt hela registret uppåt!
Var bara allmänt noga, sunt förnuft, stressa inte ihjäl dig o byt mot ett lik. Skotrar finns det som sagt 1000-tals ute på blocket. Dessutom är nog inte en 800 ett måste om du är less på kraften i en 550, vätskekyld 600cc är en jävla skillnad mot 550 fläktis!

och vad vet du:ciao: är det onormalt mycket korrision på bultskallar, speciellt i motorutrymmet och på motorn så kan man misstänka att den varit sänkt. brukar även synas om det är krom på toppen som polaris ofta har att det är korrision, men även på blocket
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Jag skulle då byta lätt, har haft några revar dock 600 och nu har jag bytt upp cc till en 800 och jag är nöjd, mkt mera kraft speciellt på botten registret.

De jag har lärt mig efter några revar är att man ska vara noga å kolla
- så kedjan är bytt, om den gått 6-700 mil, vid dom milantalen smäller dom oftast av och då blir det kedjehus ras
- kolla svingarmarna i boggien, tenderar till att spricka i infästningarna, vet folk som fått lagat samt jag.
- infästningen för bultarna i tunneln, kolla så inte hålen blivit ovala och utnötta

lite överkurs kan man ju tycka men det är de som jag märkt bruka slitas på

Sen om det är en 800a ska ju du se till så motorn är renoverad, insugsgummin osv.
finns mkt å läsa om du söker lite,

Skulle som nån annan sa köpa 600a vätskekylt, om du är van 550 är det ett jävla kliv till 800. en 600a räcker långt när man har kört 550
 

harne

Välkänd medlem
21 okt 2011
166
0
16
Köpte en renegade 800 04 nu i vintras, 2 ägare tidigare (äldre män som haft den som vedragare) , 550mil, kvitto på renoverad vid 500 i förebyggande med fettad axel osvosv..

Är skitnöjd över skotern! går som en klocka, men som sagt den var i kanon skick då jag köpte den.. fick leta gode länge för hitta den..

Till salu för rätt pris :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tack så mycket för all hjälp hörni! :cheesy:

Och det är klart att en 600 skulle räcka, men jag har inte hittat någon med en 600 som vill byta bort den mot min lilla 550, men jag är tacksam för hjälpen jag fått av er! vart jag ska kolla och vad jag ska tänka på va jag inte helt säker på, men det är tur att det här forumet finns, här är det ju vettigt folk :eyebrows:

och om bytet går igenom så får ni hålla tummarna på att jag inte tar livet av mig :evil: