Något underligt problem Rotax 503

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
som rubriken lyder så har jag problem med en 503 års 83.
den går på en burk på låga varv ibland "sällan" på båda:mad2:. vi har ny bytt brytarna och den får bra med gnista men när jag tar upp stiften är det blött på det vänstra stiftet:confused: från förar position.

när vi bytte brytarna så gick den på båda cyllarna i ca 50m sen efter de går den bara på en ......:Cry:


tack för svar
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
tänkte det också från början så vi kollade upp det och det är samma komp i båda cylindrarna så de vette f"#n vad de kan va. hörde från någon att det kan va tändspolen som spökar att den ger mindre gnista i cylindern än när man lägger stiftet på sidan om :S
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
198
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Det råkar inte vara nån skada på kablarna som går ut från tändplattan till kontaktstycke/tändspolle?
Hade en rotax 399 som en kabel till spolen var skadad, såg ut som små nålstick i den just där den går igenom "blocket" in till tändplattan. Gick oftast bara på 1 cyl, men när man ruckade runt kablarna kunde den tända till och gå bra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har du bytt båda stiften och hattarna då? ja man kan ha bra gnista när stiften är lös och då man skruvar dit dom så ger dom inte nog bra gnista
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Byt plats på tändkablarna och se om problemet flyttar sig. Den tänder samtidigt på båda tändstiften. Om problemet flyttar sig = tändspole/kablar/tändhatt = dålig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Är du verkligen säker på att ett gammalt brytartändsystem tänder båda tändstiften samtidigt?
Jag är tveksam till att det verkligen är så.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Alla gamla (tvåcylindriga) Rotax jag sett har haft två brytare och två kondensatorer och jag kan inte tänka mig att de tänder båda tändstiften samtidigt.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kikar man på reservdelar så kom brytarlöst 82 men Lynx_tokig som har problem med sin säger han har en 83 med brytare men kanske vissa modeller fick brytarlöst redan 82.
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
tack för alla svar ni levande uppslagsverk :D vi fann problemet de var en kombination av dåliga packningar i toppen och vid förgasaren och sen jeep dunk flagnor i förgasaren.