Är det något specielt med XRS modellerna?

Modeerf

Medlem
23 jan 2012
12
0
1
Vilhelmina
Till och börja med vill jag be om ursäkt om det redan finns en tråd om detta redan eller om jag har placerat den fel.

Men jag har nyligen börjat kolla på skotrar att köpa och jag har fastnat väldigt mycket för en Summit eller Renegade. Men jag undrar varför vissa modeller är XRS och vissa inte. Är det något specielt med XRS och var är det då?
 

Modeerf

Medlem
23 jan 2012
12
0
1
Vilhelmina
Så det spelar egentligen ingen roll jag skaffar mig en XRS eller inte? Ingen större skillnad i motor eller matta eller liknande?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
De kan ju nämnas att de finns 4 nivåer av MXZan

MXZ TNT 600 HO Etec
MXZ X 600 HO Etec
MXZ XRS 600 HO Etec
MXZ X 600 RS

i fallande ordning är de alla 600or med för varje kliv neråt i skalan är de lite mer grejer i paketet.
bättre broms, bättre dämpare, mer förstärkningar osv.

Är de en första skoter eller liknande, att du inte bombar på i de värsta mogulerna, eller att du inte är en storväxt kille så kan du komma att nöja dig med en TNT helt enkelt.
Men de finns utrymme att välja bättre/andra saker än den också.
Lyckatill!
 

Modeerf

Medlem
23 jan 2012
12
0
1
Vilhelmina
Ja, jag funderar på att köpa en skoter och ja det är min första skoter då. Vill som ha en skoter som går i lössnö. Men behöver inte den värsta skoter. Hur lång även en TNT och hur stora kammar har den?
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Ska du köra lössnö skulle jag rekomendera en renegade eller summit beroende på hur mycke/lite led du kör... MXZ är en kort sportmaskin å inget ja skulle rekomendera åt en ovan förare för lössnökörning, även om de funkar, men de kräver mer av föraren å man måste leva mer på farten...
Den summit som heter XRS hillclimb är en skoter som är byggd för lössnö enbart(även om den säkerligen "funkar" efter leden också), men med lite kraftigare stötdämpare för att klara mer hopp&lek å drop... En föregångare till summit freeride skulle man kunna säjja. Hoppas du blev lite klokare... // Tobbe
 

Modeerf

Medlem
23 jan 2012
12
0
1
Vilhelmina
Jag har läst på BRPs hemsida för ski doo och där säger dom att renegade är mellan modellen, går okej o lössnö och på led. Någon sånt är vad jag behöver/vill ha. Är inte en jätte seriös förare med inte så mycket erfarenhet. Men vill fortfarande kunna utan för leden med en skoter som går bra där.

Men jag tänker dom äldre summit modellerna sommar XRS, är det so du säger att dom är byggd för mer hopp och sånt?

Tack, nog blev jag klokare, men klokare kan jag nog bli ockå.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Xrs-summitarna brukar ha bred spårvidd, vet att det är på -10an iaf... Vet inte hur det är på -07an...
Summiten finns väl bara som Xrs -07 i revchassit och -10 i Xp-chassit...

Ska man ha dem som ren lössnömaskin så anser jag att man ska ha smalt mellan skidorna, ska man ha dem som crossover kan det väl funka med bred spårvidd...

Låter som du skulle klara dig bra med en renegade, dom går okej i snön och okej på leden...
Ska man ha en ren lössnöare är det lössnö man ska åka nästan uteslutande...
 

Modeerf

Medlem
23 jan 2012
12
0
1
Vilhelmina
Okej, tack.

Då har jag bara en fråga som inte har något med XRS chassit att göra. Men tar det har iaf. Orkar inte skapa nytt.

Hört att renegade/summit ska ligga på höga tomvarv? Stämmer det?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Helt fel, kolla sprängskisserna så får du se.

XRS har bara bandtunnel och fotseg från RS.
Nu tog du i. Det är inga större skillnader. De största skillnaderna är fästena för boggien i tunneln, men det kan ju bero på att den ena har rMotion boggie och den andra har PCX (rMotion racing som en även kallas nu..). För övrigt så hittar jag bara vissa detaljer som saknades, t.ex. som fotstöden som monteras i fotholkarna, men de säljs separat som tillbehör istället.
 
W

Wettainen

Lexan huv, ställbara gas dämpare, stabilare chassie. Xrs ska vara en lite snällare variant av RS? osäker på det men vet att nån har tagit upp det. Min ligger på ca 1700-1800 tomgång.
Sen kommer jag nog inte på nå annat :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
440 chassie orginal, styvare chassie, preppade dämpare å förstärkt boggie, annan dyna, styre, alu gas block osv osv. med en konsument motor i 600sdi eller 800, klart råaste och bästa reven.