Kända fel/Problem Ski-doo 1000sdi

Znurre

Aktiv medlem
19 jan 2010
73
0
6
Piteå
Har hört att soppapumparna kan lägga av och att den drar in remdamm via hål i luftburken.

Nån som vet mer?

Ska förhoppningsvis få ihop min 1000 så bra med lite tips i förebyggande denna gång :)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Alla REV drar in remdamm, 1000 SDI värst av alla. Luftburken går att fixa. Jag tätade denna på en Renegade 600 SDI för några år sedan. Lade in en tråd med bilder här på forumet. Sök på 'luftburk' här i Ski-Doo avdelningen.

En del har istället för 'hemmafix' monterat UNI-filter med dammtäta strumpor på sina 1000 SDI.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand

Tja!! Jag har en 600 SDI och gjorde så här, hoppas det syns...
Limmade dit mesh tyg över hålen, lär nog få ta lös burken efter varje säsong och rengöra så det inte täpper igen...
Vet dock inte om det ser likadant ut på 1000SDI?
 

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Tro varför inte bilden syns nu då? Hmm:(, gå in och kolla på mitt album, den ska ligga där...
 
Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Personligen så tycker jag inte att motorn verkar hålla. De flesta på blocket är nyrenoverade när de säljs samt att jag känner även en som äger en -07 som rasade vid cirka 500 mil.

Någon som har erfarenheter angående hållbarheten hos rotax 1000 sdi?
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det enda som funkar bra är filter på spjällhuset i luftboxen, blir inte perfekt men man får bort 90% av dammet.
Jag rev min då den gått 650mil och den var i helt perfekt skick, endast lite lite fett på dreven till balansaxlarna( det hörs då det blir)
Förpumpen är inte av bra kvalitet, byt till en annan.
Har kört min på mid alt programvara och Crankshoppipor nästan hela tiden, Blir mycket stor skillnad om man har rätt justering på bränslet.
Jag har servat en 05a också och den var också fin inuti (mera fett i än 07an)
Tyvärr så har BRP satt en mycket misslyckad variatorbestyckning på dom men det går att fixa.
Kör BARA på BRPs semisyntet, INTE helsyntet.
 
Last edited:

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
haveri på 1000sdi beror nästan jämt på remdamm

själva motorn är det absolut inget fel på men kringutrustningen kan tyvärr ge den lite kort livslängd.
väldigt tråkigt för med filter i luftburken, en termostat, en lite smartare lösning på raveportarna och en fungerande bränslepump så skulle motorn lätt hålla 2000mil.
2007 mid altitude programvara är det som gäller i dem oavsett årsmodell
 

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
Jag lyfte av spjällhuset vid 300 mil för att kolla reedsen, och det hade "kladdat på" en hel del ramdamm. Efter det gör jag alltid ren reedsen efter ~100 mil för säkerhets skull. Jag har även testat att montera mech på spjällhuset men det slutade med att den gick helkasst efter att ha sugit i sig puder och byggt upp en ishinna över meshen.

Jag har även dragit upp slang/fettnipplar för att kunna trycka i lite extra fett till vevaxeln med jämna mellanrum.

Soppapumpen var en svag punkt men.. var bytt på min när jag köpte den.

Variatorbestyckningen har jag ingen exakt koll på, men min var "fixad" när jag köpte den. En bekant hade tidigare en -06´a och det var STOR skilland på gången i maskinerna. Polarens maskin varvade aldrig ur riktigt medans min sjöng ur som den skulle. Förra ägaren till min maskin var troligtvis rätt duktig på variatorer och har även drevat upp den för att få den "rätta gången".

Hur som haver.... helnöjd och vet inte vad jag kan byta till mig, utan att byta ner mig.
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Det enda som funkar bra är filter på spjällhuset i luftboxen, blir inte perfekt men man får bort 90% av dammet.
Jag rev min då den gått 650mil och den var i helt perfekt skick, endast lite lite fett på dreven till balansaxlarna( det hörs då det blir)
Förpumpen är inte av bra kvalitet, byt till en annan.
Har kört min på mid alt programvara och Crankshoppipor nästan hela tiden, Blir mycket stor skillnad om man har rätt justering på bränslet.
Jag har servat en 05a också och den var också fin inuti (mera fett i än 07an)
Tyvärr så har BRP satt en mycket misslyckad variatorbestyckning på dom men det går att fixa.
Hur låter det när det är för lite fett på balansdreven???
 

Macke3

Aktiv medlem
10 feb 2008
52
0
1
Luleå
Hej! Ni som kör med uni filter i luftburken, är det någon speciell längd eller så man bör tänka på? Har filterna något nummer så man vet vilket man ska ha?! Tänkte montera sånna på min maskin så jag skulle vara väldigt tacksam om någon visste.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Hej! Ni som kör med uni filter i luftburken, är det någon speciell längd eller så man bör tänka på? Har filterna något nummer så man vet vilket man ska ha?! Tänkte montera sånna på min maskin så jag skulle vara väldigt tacksam om någon visste.

UP-4245
Dom finns på duells, glöm inte olja dom