Instrumentpanel delvis ur funktion XP -08

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Hej!

var till fjälls för några helger sedan med min TNT -08 och allt fungerade bra. Nu första gången jag körde efter att jag kommit hem (åkt öppet släp baklänges) så är displayen i kombiinstrumentet delves dött. Syns lite suddigt vad det står men väldigt svårt att avläsa information. Har kört några gånger nu sen jag upptäckte felet och det har varken blivit sämre eller bättre. Allt annat fungerar förutom displayen. Kan det ha kommit in salt eller något annat som inte bör vara där inne? Någon som har nå tips? Samt är det någon som kommit på hur man kan få fart på det ständiga problemet tankmätaren? Fast jag har full så lyser reservlampan, sen kan jag ha halvtank sen tom igen. Om instrumentet måste bytas ut måste det då kodas mot dessen?

Mvh/Joel
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan mycket väl ha kommit in fukt i instrumentet, ja.

Ett nytt instrument behöver nödvändigtvis inte programeras för att det ska fungera - men du bör göra det då instrumentet kommer visa 0km då det är nytt.

Tankmätaren visar fel pga att säkringen som sitter mellan tanken och luftburken ha ett motstånd den inte ska ha, byt mot en 0 ohms säkring så ska det bli bättre.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Kombiinstrumentet måste kodas in, eller chassie nummret måste läggas in i kombiinstrumentet. Fick de förklarat av ÅF när jag tänkte byta instrument på min.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
ta lös displayen och torka den på element inomhus eller sätt in den i ugnen över natten på svaaaaag värme, hade varit med om detta och då hjälpte ugnen mig :)
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Tack för mycket bra svar från er alla. Ska testa och ta lös det och lägga i pannrummet. Värt ett försök iaf :) Och _Marcus. Vad är det för typ av säkring som sitter där? och vad ska man sätta dit för någon?

Mvh/Joel
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ett nytt instrument behöver nödvändigtvis inte programeras för att det ska fungera - men du bör göra det då instrumentet kommer visa 0km då det är nytt.
.
Det går inte att lägga in mil i ett nytt instrument. Det kommer att vara 0 mil när du får det och sen får man skriva in i serviceboken att det är bytt och hur mycket det gamla hade gått.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det går inte att lägga in mil i ett nytt instrument. Det kommer att vara 0 mil när du får det och sen får man skriva in i serviceboken att det är bytt och hur mycket det gamla hade gått.
Fel av mig, hörde annorlunda när jag krånglade med min TNT när hastighetssensorn ballat ur.

Angående säkringen så sitter det som sagt lite kablar mellan luftburk och och tank, varav en går till en sån hylsa där det sitter en glassäkring, den ska tydligen bytas till en som inte har något motstånd.
Kommer inte ihåg vad det var för ampere, men det är en sån rörsäkring av glas, metall åt båda ändar.