Remproblem vid montering av ny rem rev 600 sdi 05.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag har just köpt 2 st variator remmar för rev 600 sdi 04 på Stenmarks:
http://www.stenmarksmaskin.se/bombardier-417300197-p-366-c-146.aspx?externalsearch=1

Bytte ut mina gamla då dom började bli slitna.
Monterade in rem nr 1 och justerade på sekundären. När jag hade klickern i läge 1 så fick jag drygt 2 mm ovanför kanten. Mattan snurrade lätt då. Men däremot slirade remmen mot primären. Den tjuter lite och växlar absolut inte som den skulle. Körde 2 mil för att se om det skulle bli bättre men slutade med att jag fick remrester på primäraxeln. Monterade på rem nr 2 för att se hur den passade sig. Fick sätta klickern i läge 3 på sekundären för att den skulle ligga rätt i primären. Maskinen drar sig fortfarande framåt. Blev tvungen att ta mig hem på denna rem. Maskinen växlar fortfarande fel då remmen inte kan använda variatorn rätt.

Nya remmarna är såklart lite bredare än dom gamla. Men det har fungerat klockrent med dom äldre remmarna. Lägger jag på gamla reservremmen så fungerar det klockrent.
Fick tipset av nån att flytta tillbaka motorfästet lite gran för att det ska bli mindre spel mellan primär och sekundär. Men då kommer ju säkert linjeringen bli fel. Varför fungerar det med identisk samma rem som suttit tidigare som är nersliten men inte med nya remmarna? Skotern var inne på rep under sommarn. Kan det vara så att verkstaden har monterat in motorn för att den ska linjera mot gamla remmen som är smalare, och därför inte lirar med nya remmen?
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Mät omkretsen på nya och gammla remmarna med något slags måttband och se om dom är samma, mät även hur mycket bredden skiljer.

Om du tror att problemet bara är att remmen är för högt upp kan du stoppa en extra bricka bakom dom tre skruvarna på remjusteraren. Då får du remmen längre ner om jag minns rätt, gjorde så på min HPV 27 variator på skotern jag hade tidigare.

Verkstaden linjerar motorn efter BRPs spec. Men motorn kanske är rak men avståndet inte är riktigt rätt mellan sek och pri. Nån här på forumet kanske har ett mått för dig så du kan kolla om CC stämmer.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Mät omkretsen på nya och gammla remmarna med något slags måttband och se om dom är samma, mät även hur mycket bredden skiljer.

Om du tror att problemet bara är att remmen är för högt upp kan du stoppa en extra bricka bakom dom tre skruvarna på remjusteraren. Då får du remmen längre ner om jag minns rätt, gjorde så på min HPV 27 variator på skotern jag hade tidigare.

Verkstaden linjerar motorn efter BRPs spec. Men motorn kanske är rak men avståndet inte är riktigt rätt mellan sek och pri. Nån här på forumet kanske har ett mått för dig så du kan kolla om CC stämmer.
Remmarna är identiska i omfång. Men det slirar ju mot sekundären med nya vilket är konstigt. Breddskillnad är mellan 1-2 mm vilket känns som ingenting i sammanhanget. Däremot är ju gamla, förståeligt nog smalare invädigt än den nya. Känns ju som att felet ligger där. Men hur löser man det?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
testa att putsa ren primärskivorna, kan vara gummirester som gör att remmen greppar och tjuter på tomgången ...
vill maskinen ligga på för hög eller låg växel?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
testa att putsa ren primärskivorna, kan vara gummirester som gör att remmen greppar och tjuter på tomgången ...
vill maskinen ligga på för hög eller låg växel?
För låg växel. Har iof inte laddat ur nå ordentligt men gasar man så tycker jag det låter mest, men händer inte så mycket. Remmen borde ju vara lite slack väl när den står på tomgång? Känns ju som att det blir för spännt. Felmonterat på verkstad när dom satte tebax motorn? Kan verkligen lite av gummit göra att det skulle bli så uselt?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
med lite otur kan det helt klart göra det ... kan både göra så att det tjuter och så att det inte växlar .. mest skulle jag tro att den osakar att den inte växlar på som den ska...

testa rengöra skivorna, och i samma veva så drar du sträck på primären så du ser hur långt upp remmen far ...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men har du ställt sekundären rätt?

Skit i hur mkt den sticker upp i sekundären, ställ den så att mattan rör sig riktigt sakta då du har skotern uppallad. Du ska kunna stoppa mattan lätt med handen!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Men har du ställt sekundären rätt?

Skit i hur mkt den sticker upp i sekundären, ställ den så att mattan rör sig riktigt sakta då du har skotern uppallad. Du ska kunna stoppa mattan lätt med handen!
Ska ut och rengöra variatorn och titta på detta ordentligt. Om vi leker med tanken att remmen hamnar för långt ner i sekundären. Är alternativet att flytta motorn isåfall?
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
När jag glömde ställa sekundären så att remmen låg ngn mm ovanför så växlade skotern först kring 7000, sen ställde jag ner den och då gick den klockers!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vart ute å fixat ordentligt så nu fungerar det med sekundären korrekt inställd. Fick ställa på 1,5 för att det ska fungera bra. Har även tvättat primären med t-röd. Får fortfarande remspår på primären dock. Är detta normalt med en ny rem?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
För alla som undrar så tror jag att jag hittar svaret. Motorn är inte riktigt linjerad med variatorn vilket resulterar i att den sliter rem. Diffar 5 mm för mycket mellan primär och sekundär. Detta har troligen skett när jag lämnade in maskinen på försäkringsrep när dom var ur med allt. Får kontakta ÅF för att lösa detta.