Trögstartad summit?

r.alm

Medlem
26 jan 2012
6
0
1
Är lite av en mek-amatör som har diverse små funderingar över min rev summit 800.

1.Tomgången är för klen och skotern stannar om man inte kommer och ger den en liten snabb dutt på gasen då och då. När den går ner på så pass låga varv att den nästan stannar så börjar olje och kylvätskelampan att lysa också till man gasar upp den i högre varv igen. (antar att det bara är att justera tomgångsskruven).

2.Den har blivit väldigt svårstartad. Det krävs att jag ger lite gas för att hon ska gå i gång, men även då behövs ett par drag i snöret innan hon vill komma i gång. Är ingen större skillnad varm eller kall (har provat byta tändstift utan större skillnad.

3.Hon verkar ha slutat ladda batteriet, även efter en längre tids körning och ett försök att starta med elstarten hörs bara ett litet klick från startmotorn. (Hon har förut haft problem med snöaccumulering på batteriet som tillfälligt kunna gett samma resultat, har kollat säkringarna runt batteriet, batteriet kass?)

Tack för eder hjälp! :mmph:
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
läs tändstift, blöta, ja då kommer de ju soppa.
riv föggana å kolla munstyckena, insugsgummin? förvisso har man tvärsom då hög tomgång.
kolla inställningarna på föggana, hur står tomgångsskruvarna, står båda föggana i samma höjd stängda. öppnar dessa samtidigt.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
På punkt 3 låter det som att batteriet verkar har gjort sitt. Är det ett helt slutet batteri eller kan du öppna pluggarna till cellerna och kolla nivån/fylla med dest.vatten? Har du provat ladda upp det med en typ ctek nyare modell med recovery-funktion?
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
vad är de för årsmodell? jag har lite samma problem som har slutat i kortslutning så jag måste koppla ur lampan för att kunna starta den.

ta isär ecm-boxen och kolla att alla stift sitter kvar.

har du eller tidigare ägare bytt motor/ecm-box?

jag antar att du har elback och då ska ingen startmotor behövas så förmodligen har du lite samma problem som jag, då min back inte heller fungerar... öht.

jag har lämnat in min på en verkstad som skruvat skidoo sedan 1966 men dom hittade inte felet.

slutsats: leta elfel.
tips: think outside the box, det kan vara så enkelt som uppe i styret.