Felkod P0616 på XP 600

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Är det någon som vet vad felkod P0616 betyder, check engine lampan började lysa idag men slocknade då jag startade om skotern, kollade felkoderna och P0616 kom upp.

Har också märkt att ibland är det som att den tänker stanna mellan 3000 och 5000 varv men då man får upp varven igen går den bra, detta har hänt några gånger under ca 400 km körning. Vad kan va fel? och vad betyder felkoden?

Skotern är en XP 600 -08
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
P0616 Starter Relay open circuit or shorted to ground

Kolla jordflätan samt reläna, lite kontaktspray kan hjälpa, dock tror jag felkoden är av typen som ligger kvar i ECU och måste släckas i BUDS hos en ÅF
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
P0616 Starter Relay open circuit or shorted to ground

Kolla jordflätan samt reläna, lite kontaktspray kan hjälpa, dock tror jag felkoden är av typen som ligger kvar i ECU och måste släckas i BUDS hos en ÅF
Tack, ska kolla upp det imorgon, det var jävligt ojämn terräng just då den tändes, kanske det har skakat loss något. Det borde väl inte vara någon fara att köra med den iaf.?

Någon som har några ideer varför den tvekar mellan 3 och 5k varv? Det händer oftast då man har släppt av gasen och sen gasar igen så känns det som den inte riktigt får bensin men om man bara gasar mera så stiger varven sakta och över 5000 går den som vanligt igen, detta har som sagt hänt några gånger i vinter.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Beror med största säkerhet på att felkoden ligger och spökar i bakgrunden.
Ingen fara att köra med den direkt men det är rätt störande, den kan ju dessutom börja klippa/tveka på gaspådrag när du som mest behöver det!

Samma sak uppträder t ex om den varnar för något fel med EGT:n ex P0426-428 eller P1549 då den börjar klippa runt 4200 rpm.
Stannar man, slår av och väntar 30-60 sek för att sedan starta och dra iväg över 5000 rpm direkt så kan man köra som vanligt, startar man däremot "försiktigt" och försöker "smyga" förbi det varvtalsområde störningen kommer i så ligger den kvar tillsammans med blinkande check engine och beeps.

Det du behöver göra är att hitta var den dåliga jorden är (vanligt fel efter några år) samt släcka felkoden i BUDS via ÅF
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Jahapp, nu tvekar den inte längre men motorlampan tänds då man har kört en bit, annars märks ingen skillnad, den går hur bra som helst. Märkte att om man hoppar lite med den så tänds lampan alltså kanske det är något glappt iaf. Jag har letat och kollat kontakter och kablar men allt ser ut som nytt. Tänkte testa med att byta relät men har inte riktigt kommit på vilket som är starter relay, kan det vara det stora gråa som är längst ner i boxen?
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Nu har jag haft in den på verkstan eftersom den inte ville varva mer än 7000 och ena stiftet blev lite vitt, de bytte ena spridaren eftersom det fanns en till felkod som visade att vänster högvarvs spridare var sönder men tyvärr är problemet kvar.

Börjar misstänka löskontakt, ska hämta den och börja felsöka. Några tips på var man ska kolla? Tydligen har det varit en del problem med kontakter och avnötta kablar på just -08 enligt dootalk. Någon som har varit med om något liknande?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
är bränslefiltret i pumpen inte bytt så bör det bytas.

Mätte verkstaden inte bränsletrycket?

felkoder med spridarna beror mest troligt på oxid i spridarkontakterna eller en skavd kabel, annars kan det vara problem med nån av skarvarna i kabelhärvan.

angående startrelät så tror jag inte att den felkoden ska finnas där på xp och absolut inte tända motorlampan. den finns däremot aktiv i alla tidigare sdi utan elstart men motorlampan bryr sig inte om det.
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
är bränslefiltret i pumpen inte bytt så bör det bytas.

Mätte verkstaden inte bränsletrycket?

felkoder med spridarna beror mest troligt på oxid i spridarkontakterna eller en skavd kabel, annars kan det vara problem med nån av skarvarna i kabelhärvan.

angående startrelät så tror jag inte att den felkoden ska finnas där på xp och absolut inte tända motorlampan. den finns däremot aktiv i alla tidigare sdi utan elstart men motorlampan bryr sig inte om det.
Där har vi svaret, hade lös kabelhärvan till spridarna och kollade igenom den men hittade ingenting som kunde vara fel, före jag monterade tillbaka allt så lade jag kontaktfett i alla kontakter och idag har den fungerat helt utan problem och ingen checkengine lampa så alla som får felkoder mellan p0262-p0267 börja med att lägga kontaktfett i alla kontakter och se om det hjälper.

Och som ni skrev så är p0616 inget att bry sig om ifall man inte har elstart, den ligger alltid där eftersom det inte finns någon elstart.

Får hoppas att den fungerar nu så man får köra lite i vinter också istället för att skruva.