ljud från varratorsidan

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
tja tog en långtur i lördags och på vägen hem började det vina och låta illa från varriator sidan, det låter riktigt mycket man får ont i örona.
jag öppnade kåpan och upptäckte en liten oljepöl under varriatorn när jag kom hem tog jag bort luftburken och såg att det var olja därunder så jag har ju helt klart en oljeläcka nån stans.
det jag undrar nu är om ljudet kan komma ifrån att remmen slirar(Ny originalrem) eller om det kan ha varit ett vevlager som har farit.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
enklast är väl uteslutnings metoden, ta av remmen, tvätta av med nån vätska typ bromsskive rengöring eller thinner. Rengör remmen med en torr trasa och montera tebaka å prova!
Låter detta vinande även vid stillastående?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
För två veckor sedan fick jag ett konstigt ljud från skotern,variatorsidan. Lite vinande ljud.
förstår inte vad det är så jag öppnar upp vid variatorn. Ingen konstigt, sett tidigare att remmen varit lite spänd så jag tänker det kanske är den som tar lite i botten på primären. Drar lite i remmen och hör att ljudet ändras lite.. Bestämmer mig för att det är remmen. Ljuden försvinner sedan då jag kör tillbaka till kompisen. Tjugo minuter senare tvärstannar den, skurit på yttersta vevlagret, blev totalt byte av fyra lager ;-(
Ingen oljepöl dock....
Men det kan ju vara nått annat på din. Jag har en Revo 800 -05 ca 550mil.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
finns det nått sett att kolla vevlagrena utan att öppna motorn?
låter ej på tomgång men när jag börjar varva så börjar det, har inte skotern hemma nu så jag kan inte prova att byta rem.
finns det några kända ställen där oljetanken brukar läcka?
kan det vara sekundäraxel lagret som är påväg att fara?
vad kostade det att renovera motorn?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Prova varva utan rem är det tyst då är det ju från remmen det låter. Fortsätter det låta kika varitorn. Sen nästa steg lagret.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
okej, får hem skotern i morn så ja ska åka en vända på skön o prova att byta rem, har en Carlile rem liggandes och en nästan ny original som reserv.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
varva försiktigt utan rem för när du når tillslags varv slåt skivorna ihop väldigt hårt om du inte är försiktig.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jo jag vet det är inte första gången jag varvat utan varriator.
fick hem skotern i dag och såg att det var mycket fastbrännt gummi på primären, det måste vara ett rem slir jag hör, jag kan inte hitta någon oljeläcka nån stans, men såg att slangen in bara bara var 1 dec lång och hade en liten pip i ena ändan jag misstänker att det är där det kan komma ut olja, ska den kopplas ihop med nån annan slang som jag inte sett?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vad är det för Variator som gör så??
Alla primärvariatorer som varvar upp hastigt slår ihop för att greppa remen men fins det ingen rem slår dom ihop. nyare TRA på t.ex 800 tror jag har en bussning i variatorn som ska hindra att skivorna slår ihop vid rem sprängning men en vanlig 600 kan slå ihop skivorna mot varandra.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
var ut och prova en vända i dag och märkte att den inte riktigt gick ner i varv när jag stannade så ja kollade stiften och dom var kritvita, ska köpa startgas och kolla insugsgummina!.
sen var gäller ljudet så är det inte borta än men när jag stannar och lyfter upp bakändan så snurrar mattan som fan remmen ligger pyttelite ovanför sekundärvarriator skivorna, kan man justera in den och hur gör man?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Remen kan gnissla om den är för hårt spänd när du står stilla men så fort du börjar köra ska det förvinna.

vet inte vad 500ss har för sekundärvariator men antar det är samma som på min förra rev. då har du 3st 10mm skruvskallar runt i mitten på sekundären.
Dom lossar du och vrider brickan som sitter under dom. Minns inte vilket håll som är vilket men skruvarna ska dras i längre så dom sjuter isär skivorna.

spruta startgas bakom variatorn och se så den inte drar tjuvluft där för då är det garanterat lagrena som rasat. Men att båda stiftena är vita talar lite mot det om det inte är så otroligt så båda packboxarna har gett upp

Sök på goggle på mmr2004_rev_a det är ski-doo original verkstadshandboken för alla skido rev 2004. Där hittar du hur du sjusterar variatorerna och allt annat du kan behöva veta.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
händer ingenting när jag sprutar startgas nån stans, kan skotern börja gå snålt om reedventilerna är slut och inte täpper till?