rykten ski-doo 2013

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
den översta har legat ute på dootalk länge, en privatägd skoter
den andra är en 1200 turbo som jag tror att jag sett förut från en annan vinkel
Har ju knappast nått att göra med ski-doos nya mountainchassie som det ryktas om
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag har hört att dem tänker helt gå över till fyrtaktare och tunga chassin som håller!;)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Bara 3 veckor kvar och fortfarande inga spionbilder, verkar vara hemligt på riktigt den här gången.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Jaha inga bilder eller nåt ännu. Ryktas ju om ett helt nytt chassi !!
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Börjar bli dax med nytt chassi, detta är ju 5:e året med xp.
Kanske summit med 4t turbo
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
2013 Ski-Doo Summit Predictions

Belt Drive System replacing chaincase, chain and sprockets. (Check out the Crazy Mountain Extreme system 10 lbs lighter!)

Significant 25 to 30 pound weight reduction with major chassis upgrade on top of belt drive system

All new body panels and seat creating a totally new look for the 600 & 800 ETEC

Updated lighter Camoplast track

Front suspension improved with travel increased 2”

Vertically oriented steering replacing the horizontal steering configuration


Remdrift låter ju inte så tokigt, men ska dom arctic-ifiera styrningen eller hur menar dom?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Remdrift blir ju intressant OM det nu kommer på ski-doo också. Men tittar man på polaris tyckte jag det var jävligt korkat att det inte finns någon sträckare till remmen. Det är väl rem av samma material som en kamrem, och dom sträcker ju på sig lite eftersom. Nu ska man ju inte köra 10000mil på den remmen som på en bil men den lär ju utsättas för betydligt hårdare påfrestningar när den ska driva runt en 4m+ lång matta med 57-61mm kammar, det är tungt i rätt/fel före. De hade ju bara behövt montera en enkel automatisk sträckare, det hade sett säkrare ut i mina ögon.

Jag dömer inte ut det, det är ett steg i rätt riktning. Jag är bara lite skeptiskt, det får gärna bevisa mig motsatsen. :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vad är nytt chassie då? Nytt chassie med samma lika fjädring och drivlina.
Eller ny fjädring, drivlina förarergonomi med i stort sätt lika chassie.

Jag gillade inte alls Lynx revo -05.-07 men -08 RE är helt brutalgrymt underbar. Har den RE chassie eller R-Evo chassie.....

Enligt IronDog blir det inte nytt från grunden men så pass mycket nytt att det är en helt ny maskin.

Oavsett så börjar det bli dags för spionbilder
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Vad är nytt chassie då? Nytt chassie med samma lika fjädring och drivlina.
Eller ny fjädring, drivlina förarergonomi med i stort sätt lika chassie.

Jag gillade inte alls Lynx revo -05.-07 men -08 RE är helt brutalgrymt underbar. Har den RE chassie eller R-Evo chassie.....

Enligt IronDog blir det inte nytt från grunden men så pass mycket nytt att det är en helt ny maskin.

Oavsett så börjar det bli dags för spionbilder
När jag skriver "nytt chassie" så menar jag ett nytt chassie, t.ex. från Twin spar till Pro cross.

SJälvklart kan en t.ex. en ny boggie och en annan framvagn bli en större och mer positiv förändring än ett nytt chassie( då menar jag bara själva chassiet) , men jag vart lite besviken då dels känns det som om det är dags för något nytt, och sen så tycker jag det var dåligt av Irondog att skryta upp 2013 skotrarna nå så jävulst , för att sedan berätta att det (I min mening) inte blir något helt nytt chassie.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Vet inte om den kommer att se ut så men bilden låg på skidoos hemsida några timmar i går kväll. Nu är den borta. Rätt lik kissen....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vad är nytt chassie då? Nytt chassie med samma lika fjädring och drivlina.
Eller ny fjädring, drivlina förarergonomi med i stort sätt lika chassie.

Jag gillade inte alls Lynx revo -05.-07 men -08 RE är helt brutalgrymt underbar. Har den RE chassie eller R-Evo chassie.....

Enligt IronDog blir det inte nytt från grunden men så pass mycket nytt att det är en helt ny maskin.

Oavsett så börjar det bli dags för spionbilder
re är bara en modell betecking, chassiet är r-evo
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
re är bara en modell betecking, chassiet är r-evo
Är ganska säker på att Det står RE Chassie på Rave RE 600 i Whats New materialet från 2007.
Största skillnaden är att RE har Revens styrsystem utan knutkorts och glappande stag.