summit 600 HO -05 går skit, Vad göra??

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Hallå!

har en summit 600 ho -05 som jag köpte för ngn vecka sedan.
Bytte Insugen till alukorgar och flyttade över reedsen innan jag körde en meter med skotern. Åkte hemma kanske 1-2 timmar och den gick som den skulle utom när de blev mkt snö. Då kändes de som om variatorn inte orkade växla riktigt. Åkte upp till Jorm i helgen och åkte hela fredagen problemfritt. Fast samma problem med variatorn. Den går bra om jag håller stumt. släpper jag och sedan trycker på igen orkar den inte varva ur. Men släpper jag och låter motorn komma ner lite i varv och sedan kliver på även om de är uppför så är den med igen!
På Lördagen så åker jag en halv mil kanske och far å leker i lite backar. Får ett res och slår ner så de sprutar lite snö på huven liksom och sedan börjar jävulskapet!! Maskin orkar inget på 1/4 gas och blir värre och värre ju längre de går. Prova klippa i fullt och då går den men bara på full plugg och strax över tomgång. Efter jag låtit den stå ett tag å startar så lyser ett utropstecken och maskin går bara sämre och sämre. Far hem och kollar stiften och dem var alldeles vita.

Så vart bör jag börja?
Lågfartsmunstyckena? Frysning i förgasarna?
Trasig givare någonstans?
Om de skulle vara stopp i föggarna, varför tänds då lampan?
Men med tanke på att den går så snålt måste de väll vara ngt med soppan?
Kollade insugen men jag såg inte direkt att ngt stod galet till där.

Mkt skrivande vart de, hoppas ngn vänlig själv kan komma med ett bra tips.
Gjorde ett komptest och de låg runt 8-8.5 på båda

Tack på förhand
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ev motor problem är svårt att ta bakom datorn. Men variatorerna borde du ta lös och rengöra. Köp nya fjädrar(primär&sek) det är en billig investering och maskinen borde då rimligt vis fungera som den gjorde när den var ny.
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Men tips måste man ju kunna komma med iaf?

Finns de ngt mer i variatorn som gör att den kan bli så? kan vikterna fastna så jag får detta problem att den inte orkar varva ur??
Vet ju inte vad de är för grejer i variatorn men troligvis orginal. Sen är de ju 51mm matta och såg att dem levereeades med 44mm om jag inte är ute och cyklar, men hade de berott på den så hade jag nog inte haft samma problem om jag körde på packat underlag. Finns ju som ingen ork i maskin heller om jag kör på leden, pressar fullt, släpper och full pelle igen. då blir den likadan som i lössnön...
 

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Jag är ju inte så jävla haj på variatorer i allmänhet, men sitter de ngn typ av glidklackar som kan va dåliga? Eller är det de som är dem såkallade rullarna?