MXZ 800 X 2002 - STARTPROBLEM?

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Hej, har precis köpt en pärla i mint condition förutom att när den är kall så är den så inni h-te seg att rycka igång, det är två lägen på choken och oavsett om jag drar den på ett eller två så krävdes det ca 30 ryck att få den att starta igår vid minus 12 grader. Då hade den stått kall i ca tre timmar...
Vad kan vara problemet? stiften är ok enligt förra ägaren, men ska köpa nya idag ändå. Nåt annat? den ligger lite högt på tomgången, kan det ha något med det att göra?:Cry:
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Vad menar du med lite högt i tomgången?
specifiera det lite mer, över 2000, över 3000?
Vanligt problem är insugsgummin, går oftast att se med blotta ögat,brukar kunna bli små bubblor i gummit runt reedsen, sprickor framför boosten eller att gummihållarna te boostern har spruckit.
Tag lite startgas och spraya insugsgummin, packbox vid variatorn. i så fall om insugsgummit e spruckit så köp boeysen så e de problemet borta.

kör på br9eya ellear br10eya slår inte igen lika lätt som br9ecs som rekomenderas.
 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Alla packningar och allt är nyligen bytta och genomgångna, förknasarna är rengjorda etc. ska byta stift senare idag till EYA då jag körde de på förra skotern och den startyade direkt jämt... tomgången ligger på ca 2800!!! så det är en aning högt :) Den ska väl ligga runt 1500? och ska dessutom justera ner drivremmen då den rider lite ovanpå.. (nybytt)
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Aha, okey, vad sattes de i för insugsgummin då?
sitter de styrhöjare på me gaswire förlängare?
ta en bild på pärlan.
Om du duttar på gasen en aningen går då tomgången ner?
Synka föggana och kolla så att dem öppnar samtidigt och står lika öppna kan vra så enkelt att blandarskruvarna stå ojämt.
jag hra min på strax under 2000, säg 1700. har du kollat linjering av variatorerna mm?
 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall






Ska kolla det dus kriver men byter stift först, får ta det på ef.middan då jag ska iväg på massa ärenden nu :) Men tack för hjälpen NO_EXIT
 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Har nu bytt stift till BR9EYA utan resultat, den startar fortfarande inte... så till svaren på dina frågor:
Vsattes de i för insugsgummin då? Original modell som jag kan se det, de ser fina ut.

sitter de styrhöjare på med gaswire förlängare? Nix, den är original som du ser på bilderna.
Om du duttar på gasen en aningen går då tomgången ner? Har inte fått igång den så jag har testat ännu :p
Synka föggana och kolla så att dem öppnar samtidigt och står lika öppna kan vara så enkelt att blandarskruvarna stå ojämt. De ser ut att stå jämt, så jag undrar om det kan vara det...?
har du kollat linjering av variatorerna mm? Japp, de står som de ska, bara nya remmen som rider ovanpå lite grann, och det ska justeras nu...
Ska kolla tomgångsskruven med. och sänka en aning...
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
När den är så svår att få igång så måste du ju börja med att kolla om den har gnista och att den får bränsle. Kan t.ex tänka mig att de skulle kunna vara en taskig soppapump eller vakumet till soppapump som inte är som de ska som gör att den inte drar in soppa. OM du nu har gnista.

Du ska ha full choke när du startar den i kallgrader. Fattar inte att du orkar stå och dra 30 gånger utan att kolla något. Drar man så många gånger utan att den tänder så ska stiften vara dyngsura i bränsle, annars får den inte soppa som den ska.

Hade nog insett att något var fel på min maskin om den inte startar efter max 5 drag.
 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Den har gnista och den får bränsle. Det är kollat.. Den startade ju tre timmar tidigare på 5:e rycket.. Sen stod den på släp i minus tolv typ i 30 mil... Det var efter det som jag inte fick igång den, men jag tänket att VAFAN den gick ju nyss.. så därför röcka jg ett par extra gånger, den gick igång med och jag körde upp den för backen där jag bor, sen stängde jag av den och det är efter det... som jag inte får den att starta... Och jag hde full chock, dvs i läge två fullt uppfälld. (är ingen idiot)

Det underliga är att stiften inte var dyngsura... och vi har kollat bränsle tillförseln, de var som de ska vara, lite småfuktiga med tanke på den korta körsträckan och choken innan.


Hade nog insett att något var fel på min maskin om den inte startar efter max 5 drag. Jo du har rätt, därav postade jag denna tråden....
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Den har gnista och den får bränsle. Det är kollat.. Den startade ju tre timmar tidigare på 5:e rycket.. Sen stod den på släp i minus tolv typ i 30 mil... Det var efter det som jag inte fick igång den, men jag tänket att VAFAN den gick ju nyss.. så därför röcka jg ett par extra gånger, den gick igång med och jag körde upp den för backen där jag bor, sen stängde jag av den och det är efter det... som jag inte får den att starta... Och jag hde full chock, dvs i läge två fullt uppfälld. (är ingen idiot)

Det underliga är att stiften inte var dyngsura... och vi har kollat bränsle tillförseln, de var som de ska vara, lite småfuktiga med tanke på den korta körsträckan och choken innan.


Hade nog insett att något var fel på min maskin om den inte startar efter max 5 drag. Jo du har rätt, därav postade jag denna tråden....

Jag repeterar. Efter 30 drag med full choke utan gas utan att tända så ska stiften vara dyngsura om den får bränsle som den ska. Är dom inte de får den inte bränsle som den ska.
 
W

Wettainen

Min kusin har en mxz 600 från 99 eller 01, den är exakt som du beskriv, svin seg startad när den har stått stilla i mer än 3 timmar. Han kan dra 20-30 gånger utan resultat, han brukar hälla bensin ner i luftburken och sen kan han dra 3-5 gånger så går den igång. Sen när den är varm så startar efter 1-3 drag :)
Kanske är ett lite mer känt problem på just dom här skotrarna?
Hör gärna av dig vad som var felet sen när du har fixat det så ska jag tipsa kusinen!
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
om detta är ett känt problem, installera en primer då så får ni soppa rakt in i reedsen..
jag har enbart choke på min och den startar alltid på 3e oavseet om de e 15-20minus ute.
Hur uppför den sig om du drar i soppa i cyllana då?
Kolla orginal bestyckning och vad du har i hög och lågfart.
Kolla även så att choken verkligen lyfter när du drar i den.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
kolla även över slangarna till och från dpm:n för du skall ha sammanlagt 4 slangar från föggana till dpm om jag inte missminner mig fel
Fin skoter i övrigt, hoppas du får till de snart så kan du dra upp te östersund å köra me mig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Först måste jag säja att jag nästan trodde det var min skoter på bilderna, min är oxå såld av kalix maskiner och har sånär som på de två sista siffrorna samma regnummer :)

När jag köpte min i höstas så reagerade jag oxå på att den var svårstartad, ibland mycket svårstartad.
Efter att jag renoverat motorn i förebyggande syfte så försvann detta problem helt.
Antingen berodde det på att jag monterade Boyesen reeds eller så är det för att jag bytte kolvarna.
Originalkolvarna som satt i var slitna och ringarna såg inget vidare ut heller så jag skulle gissa att kolvbytet är orsaken till att den blev mycket mer lättstartad.
 

jonasmard

Medlem
20 dec 2010
28
0
1
Högst troligen så är det som föregående medlem skrev, kolvarna är väldigt dåliga, brukar bete sig sådär då. bara att öppna cylindrarna och byta kolvar.
 

Pile

Aktiv medlem
21 dec 2011
76
0
6
Sundsvall
Den har nybytta kolar och alla packningar etc är bytta, men du NO_EXIT skrev en sak, det ska vara fyra slangar.. jag har uttag för fyra men det sitter bara tre där, vart ska den fjärde gå som sitter på vänster sida sett framifrån underst? I övrigt så anledningen att jag inte fick igång den är något.... pinsam. Jag hade glömt slå på vakumskruven så den fick ingen luft :) HAHAHAHA
Bara en aning pinsamt!
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
2 på varje gasare 1 smal+1grov. plus en från luftburken tror ja de va men leta sprängskissen på här på ski-doo sidan så ser du utförligt.