Vill göra den mer rapp.

Anders600mxz

Aktiv medlem
26 jan 2012
82
0
6
Töre
Tja, undrar om någon av er kan komma med nå tips. Vill göra min Mxz 600 -00 mer rapp, så den gör lite mer skidres ;). Kan någon komma med nå tips. Te x dreva ner och om det är bra eller inte.

Är öppen för förslag :)
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Hårdare framdämpare i boggien, släppa på balatan, sen finns det säkert att hämta i variatorn. Vilken setup som funkar bäst vet ja inte...
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Vill du att den ska bli rappare kan du dels dreva om, vilket jag verkligen rekommenderar sålänge du inte är ute efter att köra riktigt fort, sen kan du justera variatorerna och ändra inslagsvarvet så de slår in när det finns mycket kraft att hämta.

Släppa på balataremen är inget jag skulle rekommendera om du inte vill göra riktigt fula res..
 
W

Wettainen

Som bcool säger, skicka iväg ett pm till IamFredrik här på forumet så kommer du få en riktigt jävla fet skoter om du gör som han säger! :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Skotern blir inte ett uns rappare av att göra som yngre pojkar gör med att släppa på balata, spänna och lossa på dämpare mm som deras skoterguru Fredrik föreslår. Den lyfter skidorna mer ur snön men förstör övrig körduglighet samt kortar livslängden på vissa saker.

En rappare skoter får du via variatorerna. Köp variatorkit färdigt eller börja mixtra själv med vikter och fjädrar.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Blir dessutom inga "riktiga res", utan fejkres vill jag kalla det.
Om du släpper på balatan "pressar" boggien upp skidorna lättare, den går inte på vändhjulen direkt..
 
W

Wettainen

Nu snackade jag inte bara om balatan osv. Menade att han ska höra med Fredrik om ett v-kitt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Skotern blir inte ett uns rappare av att göra som yngre pojkar gör med att släppa på balata, spänna och lossa på dämpare mm som deras skoterguru Fredrik föreslår. Den lyfter skidorna mer ur snön men förstör övrig körduglighet samt kortar livslängden på vissa saker.

En rappare skoter får du via variatorerna. Köp variatorkit färdigt eller börja mixtra själv med vikter och fjädrar.
Nog för att skotern kommer bli rappare om man gör så.. du får mera tryck på mattan och då kommer de betyda man minska risken att den slirar bort effekt. Vad är det som man kortar livslängden på? Köper inte alls ditt resonemang, låter som de är tagit ifrån luften

Få höra hur du resonerar :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Variatorkit finns rätt bra kombinationer färdiga att köpa utprovat av folk. Kanske er balataresguru Fredrik just jobbar med sånt?
Annars finns google att fråga.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Att släppa på en dämpare fullt ut är att korta livslängden. Att ta bort stoppklossar i en boggie kan heller inte vara nyttigt.
Sen att köra med helt slapp balata och på så sätt resa skotern är ju lite halvdåligt gör boggieskenor och slides. Kör mest skidoo så erfarenhet av andra modeller avsäger jag mig.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Nej, att släppa en dämpare kortar inte livslängden de minsta.. det är ju justeringar på den så det betyder att kolven fortfarande kommer ha väl med utrymme i dämparen.. om man själv börjar modda och göra egna justeringar, ja då säkert förkortar de livslängden, kanske dämpare tom slits isär? Men det har jag inte nämnt nått om.. Jag är väl medveten hur en dämpare fungerar.

Du säger "Att ta bort stoppklossar KAN inte vara nyttigt".. är du inte säker? Klart att sakerna inte går sönder, du har ju pinnarna som sticker ut som kommer ta emot på samma sätt som klossarna. Axeln är god för ca 300 kg i böjkraft så oroa dig inte för det...

Kör du med en helt släppt balarem som sitter där ifrån fabrik så lovar jag dig att längden på remmen är alldeles perfekt uträknad för att du inte ska slita isär dämpare eller trycka nå slides å skenor genom nån matta...

Börjar man modda själv med sakerna, såsom göra egna fästen, kapa axlar, förlänga balator, ja då är de säkert att de händer de du beskriver.. men så länge man justerar originalsakerna så kommer de inte hända något, även om man justerar de fullt ut.. du tror inte alla tillverkare tänkt till,.. de är väl inte dumma i huvudet å tänker "äh ingen släpper ut sin balata max för då kommer ändå skenorna genom mattan"

Tro mig det är väl uträknat och testat :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
det där med klackarna som du sa att det inte tar stryk., det tar stryk och inte bara lite. för då blir det järn mot gummi med väldigt mycket tryck på = gummit går sönder helt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Suck.. en till "kunnig" :)

Så du menar att det är ett konstant tryck? Att axeln ligger konstant emot gummit? Nej...

Axelns omkrets är grov nog att INTE skada gummit mera än vad klacken gör.. det är ingen vass kant... avståndet om man har klacken eller om man har bara axeln är 1.8 cm, axeln är 1.1 cm ifrån sitt översta läget till det understa, och det är nog med "yta" för att det inte ska ta skada...

Detdär gummit kommer tillslut att torka avsett klack eller inte så man måste byta...

Något mer? :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Mitt tips är att du ska dreva ner den, ta bort klackar i boggien, prata med Fredrik ovan om denne kan ordna eller rekommendera en bra setup till dina variator samt om pengar/behov finnes byt matta på skotern.
Lycka till
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Mitt tips är att du ska dreva ner den, ta bort klackar i boggien, prata med Fredrik ovan om denne kan ordna eller rekommendera en bra setup till dina variator samt om pengar/behov finnes byt matta på skotern.
Lycka till

bästa tipset hitils
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Grön/Lila primärfjäder (414762800)
Original sekundärfjäder (414558900), Läge A6
Original Ramp 281 ramper (Clicker 3 eller 4 beroende på varv)
18.83 grams viktpinnar (417222594)
8000 RPM Minimum och 8200 RPM Max på mätaren!

Är inte en fan av helixen då den är brant original men de får duga sådär.. blir betydligt bättre om man slipar helixen lite smått för flackare vinkel