Låter/skakar konstigt

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
Jag har problem med min v-max 500 xt, i låg fart( 5-15kmh) så hörs och känns ett klonkande ljud(ungefär som när stänkskyddet kommit in på mattan), vet inte riktigt var den kommer ifrån. Låter som att det skulle kunna komma från sekundärvariatoraxeln eller drivaxeln. I högre fart så märks det inte längre. Mattglappet mot boggien är ca: 3cm, boggiehjulen verkar vara ok. SNÄLLA HJÄLP!! Jag ska till fjällen om 2 dagar och jag dör om jag inte får köra skoter!!!
 
Last edited:

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
variatorremmen är bra, sekundärlagren är bra, jag har inte kollat drivaxeln än efterssom jag har ryggskott och behöver lite hjälp. Det är lite svårt att få ut nån i ett kallt garage kl:7 en fredag morgon. Men jag ska försöka muta min lillasyster...
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
drivhjulet verkar vara bra går inte att rubba, men mattan sitter ju på. Ska jag släppa matt trycket kanske?
Tänkte byta rem men jag fick inte lös den, den går knappt att dra uppåt och inte snurra heller. Men det brukar ju vara så ibland, eller hur?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Svårt att se om remmen är dålig om den sitter på skotern. Det kan ha försvunnit någon gummibit på insidan eller att det har blivir djupa sprickor i den från insidan.

Dra in handbromsen eller be någon hålla på bromsen under tiden som du vrider den inre skivan medsols och trycker isär dem.

Du har väl muttrar som håller ihop variatorn på utsidan så kan du ta en nyckel och 'dra igen' en av muttrarna mer, då följer den inre skivan med medsols och du kan lätt trycka isär dem.

När du väl tryckt isär dem så trycker du ner remmen och kränger sedan av den underifrån.

Den kan också vara så att det klonkande ljudet blir då mattan kommer upp på slidsen längst fram. När du tagit lös remmen, hissa upp skotern bak och vrid runt sekundären och känn om den går ryckigt. Om den gör det så kolla om det har samband med då mattskoningarna går upp på slidsen längst fram.
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
en vis man lärde mig en gång för länge sedan att: "går det inte med kraft, då går det med mer kraft" Det fungerade fast nu har jag ännu mer ont i ryggen, remmen är iaf i fint skick.
Jag ska väcka en kille jag vet är ledig idag och be han släpa sig hit så vi kan kolla det där med mattskoningarna. Bandtunneln är dåligt konstruerad, den går ned under dragkroken=svårt att palla upp.
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
nu kan jag inte gå rakt men jag gjorde det där själv. Utan rem och mattan i luften så snurrar sekundären bra, man känner att det går lite segare ibland men inget som skulle kunna framkalla ett sånt där ljud, det går inte alls tungt.
När jag körde den(med rem på såklart) uppallad så hördes inte heller ljudet. Det måste ju betyda något.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm... Har du kollat så att det inte är nåt skit med slidsen?

Om du har nyss bytt slidsen, var de bra avrundade längst bak?
Ljudet kan nämligen uppkomma då mattjärnen lämnar mattan och går över till bakre hjulen.

Då jag bytte slides på Vipern jag hade så glömde jag fasa av slidsen ordentligt längst bak vilket resulterade i att det blev ett klockande ljud som gick i takt med mattjärnen. Lossade på slidsen och slet ut dem lite genom ett av matthålen och lät en Mora-kniv jobba lite. :)
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
jag tror inte att det är det men jag kan kolla. Det var i mycket låg fart ljudet uppkom och det är HÖGT och Klankar hårt. I farter över ca: 15-20kmh så försvinner ljudet. Men jag ska kolla
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
vet du vad?...näh just det.
Jag pratade med yamaha center luleå (jag älskar dom) dom sa att problemet kom sig av att remmen har fått sig en midja. Jag ska bara ta en värktablett och vila upp mig sen ska jag ut och byta. Sen blir det åka av. Det värsta var ju att jag kört den mindre än en mil innan den gick sönder. Hade lust att spraya elaka saker på säljarens hus....Bäst för yamahacenter att det fungerar också....WHOHOOO! Och imorrn far jag till fjällen MED skotern!






förhoppningsvis
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Passa på att rengöra variatorerna med bromsrengöring då du lika fepplar där.
Och om den nya remmen gnisslar vid tomgång så skall du justera isär sekundären något. Det gör man genom att ta bort de små brickorna under de 3 skruvarna som finns på backsidan av sekundären.

Om du inte gör det, så kan du få en midja på din nya fina rem, och det vill du väl inte. ;)
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
ska göra det, tack för hjälpen. Fint att nån mer än jag är uppe vid tuppen och har tid att prata skoter =)

Du sa ju att jag skulle kolla om remmen var bra förresten, jag kollade inte hur bredden på den såg ut, jag lär kolla noggrannare nästa gång.

Jag har inte testat än men jag hoppas verkligen det fungerar
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
Yes det funka! Fast i min iver att köra skoter så glömde jag att rengöra variatorn så reservremmen gick sönder efter 30 minuter =(

Har funderat på om variatorerna inte är riktigt linjerade. Skotern är näligen ny inköpt och variatorerna är VÄLDIGT skitiga på utsidan, tidigare ägaren kanske hade problem med "rem-ätning"

Hur kollar man om variatorerna är linjerade?
Vad gör man åt det?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lättast att linjera dem är att låna en speciell linjal som man lägger bakom skivorna (eller mellan, beroende hur den ser ut). Fråga också vad måtten är.

Om variatorerna är mycket skitiga så kan man misstänka att de ligger snett. Du kan också känna på variatorerna efter du kört en stund. Är de glödheta så är nåt galet.

Här kan du läsa om hur du linjerar den. På engelska och för RX'en, men jag tror att måtten är lika.
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/RX1ClutchAlign.htm

Sedan justerar du motorfästena så att allt stämmer.
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
jag har mätt och avståndet (26,8 cm) stämmer bra. Motorfästena ser bra ut, dom kan ju iofs vara lösa men jag ska ndersöka senare. På 2 butiker som jag pratat med säger dom att det är remmen som ska bytas att det var kassa remmar.(kanske finns visst vinstintresse) Remmen som satt på var ganska sliten och reserven såg väldigt lågprisaktig ut. Så det kanske stämmer.

Lågpris eller inte så tycker jag inte att remmen ska gå sönder så där pass fort, det är ju en 90hks 500cc vi pratar om inte en dragster. Det finns väl inget mer som kan göra att remmarna går sönder. Reservremmen var väldigt varm när jag böt den, men det är ju inte så konstigt efterssom den varit skev och smält mot variator kanten 3ggr i sekunden
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En rem med midja blir varm och då nöts den extremt mycket.

Exempelvis, jag körde 750 mil med min rem på Vipern och då var den 1mm smalare än en ny rem.

Min nuvarande RX Warrior så har jag kört 600mil och den var ca 0.7mm smalare än en ny rem. Bägge dessa maskiner har något mer än 90 hk.

Jag har även dragit pulka med bägge maskinerna. Men jag har kollat så att variatorerna är bra inställda.
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
ok, jag har nu satt på ny rem men jag kände stark remlukt när jag körde upp den på släpet. Efter ett tag fick farsan höra att det spelar roll vilket håll remmen sitter åt. Då fick jag en flashback tillbaka till den den minut då min skoterkortslärare berättade vad som är viktigt vid byte av variatorrem, "kom ihåg att sätta remmen åt rätt håll. Jag brukar tänka att man ska kunna läsa texten när man står på SVART!
Stämmer verkligen detta? Remmmen ser ju likadan ut på båda sidor!
Är det ok med remlukt?
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige


som jag har hört spelar det roll hur remmen sitter. man ska kunna läsa texten när man står brevid skoter på variator sidan. sen bör du juh även köra in den nya remmen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Går remmen högt upp på sekundären?
Dvs, sticker remmen upp mycket ovanför skivorna?
Om den sticker upp för mycket så blir remmen för sträckt och det gör att den gnider mot primärvariatorn vid tomgång samt att det luktar rem vid låg hastighet.

Du justerar detta med de 3 skruvarna på baksidan av sekundären, tar man bort en bricka under vardera skruv så breddas avståndet mellan skivorna och då spänner den inte lika hårt mot primären. Detta påverkar endast mkt låg fart / tomgång.
 

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
det blev bra efter 5-10mils inkörning. Men den gnisslar vid låga varv, något som verkar vara problem med fler yamahas av lite nyare årsm.