Verkstadshandbok....

toon

Medlem
19 mar 2005
28
0
1
47
Bureå / Skellefteå
på nätet finns det? Har en Phazer från -89, som måste skruvas lite i! Har aldrig skruvat i en skoter förrut. Tror att jag måste byta sekundär variator..... och rem och annat skit.... Ja om nån vet av nått så skriv en rad eller två!!!
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Du kan ju prova att kolla på bibblan. En del bibliotek har faktiskt ett antal verkstadshandböcker för äldre skotrar.
Du kan ju alltid försöka förklara vad som hänt med variatorn, kanske någon här kan hjälpa dig då.
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Jag har en reperations -pärm till phazer 1:an

vad behöver du veta...

En fråga? varför ska du byta sekundär variatorn????

här finns sprängskisser iallafall
http://parts.yamaha-motor.com/


allt står inte där på sidan... men i min pärm står allt i från variatorjustering till enkel service...
 
Last edited:

toon

Medlem
19 mar 2005
28
0
1
47
Bureå / Skellefteå
Körde en liten sväng igår! och då jag var på väg hem så tappa den drivningen, jag trodde att det bara var remen som gått men den var fräch (någolunda) men enligt han som hjälpde mig hem med Phazer:n så var det nån djävulskt med glapp i sekundärvariatorn:confused:, Och jag har ingen som helst anning, Har som sagt aldrig skruvat i en skoter.... :eek:

Tack för tipset med sprängskisserna skall dra in skotern i garaget och kolla om det är nått jag kan göra utan hjälp annars så får jag väl ringa 118 118 och skrika HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP:eek:


Snart så är det sommar http://www.boff.info.se
 

toon

Medlem
19 mar 2005
28
0
1
47
Bureå / Skellefteå
Fick till skiten !!!! Remen var mer slut än vad jag trodde! (den gick av då jag kände på den!!!)

Så jag bytte rem rengjorde Variatorn och tokgasade! :)

Verkar funka!!!
 

toon

Medlem
19 mar 2005
28
0
1
47
Bureå / Skellefteå
Körde en halvtimme idag då smäller det till i kedjehuset och skitskotern tappar drivningen igen!!! Skoterdjäveln tjuter och det börjar lukte konstigt! Skulle tro att ingen olja i kedjehuset + att spännaren är dålig! eventuellt är väl kedjan skadad!:mad:

Nu vet jag vad det är för fel! Skall skruva upp kedjehuset och kolla sträckare och kedja och olja och skit...

Men skruvningen får vänta tills jag har bestämt mig om jag skall ha kvar skotern eller sälja den som den står!!!!
 

KJHJ1

Rookie sledder
11 aug 2004
9
0
0
Morvallen
Lager

Det är nog bäst att du kollar lagren i kedjehuset och på variatorsidan (4 st).
Kan vara något av dom som "kollapsat". Hände mig för ett par veckor sedan, och det var då variatoraxellagret i kedjehuset som totalrasat, kulor och metallskrot överallt.
Lycka till
/KJ