Variatorjustering SXR700

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Körde sönder min variator-rem häromdagen och efter att jag bytt rem så har skotern börjat växla lite konstigt och remmen gnäller på tomgång trots att det är rätt rem och rätt remspänning.

Kan det tänka sig att motorn flyttat på sig?

Jag kan ej se något fel på motorfästena.

Hur justerar man avståndet mellan primär och sekundär på en sxr700?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
C-C måttet mellan axlarna tror jag skall vara 267-270 mm. Du justerar detta med att flytta motorfästet.
Dock så tror jag inte att något har flyttats utan det är det normala Yamaha-skriket. Det du behöver göra är att lokalisera de 3 skruvarna på baksidan av sekundärvariatorn. Under skruvarna så finns det en 1mm tjock bricka, ta bort den från varje skruv. Detta påverkar hur brett det är mellan skivorna som minst påverkar endast variatorn i krypfart/tomgång EJ acceleration eller toppfart.

Remmen skall ligga -0.5 - +1.5 mm ovanför sekundärskivan, dvs den kan ligga upp till 0.5 mm nedanför och det är helt ok.

När du kört med remmen ett tag och den blir lite nött så kan du sätta tillbaka brickorna.
 

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
På min MM 700 97 så står det i owners manual att remmen ska ligga 0-2mm under kant på sekundären, men det är ju för just den maskinen.

Jag vet att om den ligger för högt = då spänner remmen lite om primären och vill driva framåt på tomgång.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Har plockat bort brickorna så att remmen är rätt spänd, men den vill gnälla ändå ibland.
Men ändå så är väl inte gnället ett stort problem utan att jag tycker att den har börjat växla lite konstigt.

Om man lägger sig på ca: 6000rpm så vill den ej ligga kvar där utan den vill tappa varvtalet, så den är lite besvärlig att smygköra med.

Kan det vara primären som behöver en renovering för jag har kollat cc-avstånd och offset och sekundären hittar jag inte nåt fel på.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, tappa varvtalet?
Om man ligger och cruisar på låga varvtal så växlar variatorn upp då skotern slutar att accelerera pga att momentet i sekundären minskar. Iom att den växlat upp en aning så sänks varvtalen på motorn lite grann.

Det är nog snarare så att din variator fungerar bra, när man byter rem så får man en helt ny maskin som beteer sig helt annorlunda än vad man har vant sig med under en längre tid.