Venture funderingar

Eucharn1

Rookie sledder
23 mar 2005
9
0
0
Euchar
Med fru och två barn väcks nu tankar på en lite mera familjevänlig skoter, trots att höger tumme vrålar efter en SRX, eller Viper.. Då märket inte direkt är något man gärna byter så funderar jag nu på en Venture.

Då jag ibland är tvungen att åka lite ospårat så funderar man på hur dunderklumparna funkar i snön - nu är det inte tal om milsvida, otrampade vidder och långa eskapader i vildmarken direkt, men någon enstaka tur kan man väl bli tvungen att åka ospårat i någon kilometer (utan fru, ungar och nila då alltså). En kompis till mig ägde en 99;as venture och påstår att det gick åt botten direkt man lämnade leden och mumlade något om fel attackvinkel på mattan, fast det blev visst ändrat till 00 påstod han. Är väl inte direkt ovan skoterförare - började min karriär med farsans GP 440, och sämre snögångare kan det väl inte vara??

Har ingen som helst aning själv, och har kollat i skoterbanken utan att få de svar jag tycker att jag behöver. Här har vi några frågor

1. Behövs stark rygg/lättlurad polare för "offpist"-körning?
2. Brister, fördelar och skillnad på 6 och 700;an
3. Kan man lura frun med en Venture-dyna på en SX Viper Mountain???
- "Visst, älskling - det här är en familje-skoter!"
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tjena! har en venture 600 04:a(viper) som jag tycker är som alla andra touringar av olika märken men få är ju så driftsäkra som yammarna eller hur men har du gastumme så välj 700 eller sätt en d:dyna på en viperklättrare det går alldeles utmärkt så nog kan du lura damen, annars har inte jag haft problem med offpistkörning med min 600 men ta en provtur om du kan hos nån handlare
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Gamla chassit är skit, tar sig inte fram i lössnö och fjädringen är alldeles för mjuk för att ha passagerare bakom. Provade nya fyrtaktaren i vinter och det var en helt annan sak. Har läst att nya chassit dock har problem med slides som bränns/går ner sig...
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Peggan skrev:
Gamla chassit är skit, tar sig inte fram i lössnö och fjädringen är alldeles för mjuk för att ha passagerare bakom. Provade nya fyrtaktaren i vinter och det var en helt annan sak. Har läst att nya chassit dock har problem med slides som bränns/går ner sig...
Mjuk fjädring!.....................har polarn pondus :D
 

Eucharn1

Rookie sledder
23 mar 2005
9
0
0
Euchar
Blev en bombarajder...

Håhåjaja.. Letade efter en Viper Venture på blocket och ringde runt lite till handlare i hela Norrbotten, men fick krypa till korset. Har beställt mig en ny Ski-Doo Renegade 800, för de där nya 4-taktarna vette fanken vad man ska säga om... Luktar juh inte ens skoter (Gud vad skäll jag ska få nu :) )

Seriöst så verkar det vara en av de bättre "hybriderna" som finns ute på marknaden.. Lagom lång och lagom bred (40x345 matta). Låt vara att den inte är tvåsitsig, men hur många fäder skumpar omkring med kärringen bak då hon hellre kan sitta i Nilan & kura med småttingarna?? (Fort gjort kan man hamna där själv också..)

Tack i alla fall för svaren..
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tycker bara synd om dej! ett tips dock köp en uppsättning cylindrar och kolvar så ska det nog gå bra. :D
 

Eucharn1

Rookie sledder
23 mar 2005
9
0
0
Euchar
kolvar

Hört att rotax säljer dom i sk "Helgpack" (6 pack) :)

Har bröder som kört ski-doo länge, så nu slutar dom åtminstone att tracka mig
 

antee

Medlem
14 dec 2004
22
0
1
skellefteå
jammen600 skrev:
Tycker bara synd om dej! ett tips dock köp en uppsättning cylindrar och kolvar så ska det nog gå bra. :D
Alla nya maskiner har lika bra hållbarhet nuförtiden..Lär dig prova någonting nytt.
 

Eucharn1

Rookie sledder
23 mar 2005
9
0
0
Euchar
antee skrev:
Alla nya maskiner har lika bra hållbarhet nuförtiden..Lär dig prova någonting nytt.

Hmm.. Själv uppfattade jag ironin i jammen;s inlägg, men tack i alla fall för att du försvarade mitt val...typ